Sommige stukken werken zo wonderwel op elkaar in, dat je je afvraagt waarom ze niet vaker samen op cd worden gezet. Dat geldt zeker voor dit album met de twee pianoconcerten van Maurice Ravel en Noches en los jardines de espana van Manuel de Falla. Dit laatste stuk is geen echt pianoconcert, maar een soort evocatie van de nacht in verschillende Spaanse tuinen. Muzikale relaties tussen de muziek van
… Ravel en De Falla zijn er legio. Niet in de laatste plaats vanwege De Falla’s jarenlange verblijf in Parijs, waar hij kennismaakte met zo ongeveer alle belangrijke kopstukken uit het muziekleven. ‘Voor alles wat mijn compositiestechniek betreft, is Parijs mijn thuisland’, schreef hij aan een vriend. Het werkte ook de andere kant uit. Ravel, zelf van Baskische afkomst, verwerkte regelmatig Baskische elementen in zijn muziek, zoals duidelijk is te horen in zijn Pianoconcert in G. Wat betreft de opnames betekent een goede Ravel meestal ook een goede De Falla, zoals OpusKlassiek al eerder opmerkte over het gelijksoortige album van Steven Osborne. Deze vlieger gaat eveneens op voor de uitvoeringen door Alexandre Tharaud op dit album. (JWvR)meer