Het strijkkwartet behoort samen met de symfonie tot de genres waar Haydn het meest van zich heeft doen spreken. Met name de "Kwartetten op.33", waarvan Haydn trots melde dat hij hier "auf eine ganz neue, besondere Art" componeerde, betekende een mijlpaal in de ontwikkeling van het genre. De zes "Kwartetten op.76" uit 1797, die geschreven werden voor graaf Erdödy, behoren tot de latere kwartetten.
De Britse muziekhistoricus Burney schreef aan Haydn over deze kwartetten: "Voor het verlaten van de stad [Chelsa] was ik zeer onder de indruk van een uitvoering van uw kwartetten op.76. Nooit te voren heb ik zo'n plezier gehad van instrumentale muziek. Deze werken zijn vol vindingrijkheid, gevoel, goede smaak en nieuwe vondsten." Een aantal van deze kwartetten hebben opvallende bijnamen gekregen. Het vierde kwartet dankt zijn bijnaam "Zonsopgang" aan de stijgende figuur boven aangehouden accoorden. Het derde kwartet wordt "Keizer" genoemd vanwege de mooie maar helaas enigszins besmette melodie uit het adagio, dat eerst gebruikt werd voor het Oosterijkse en later voor het Duitse volkslied. De zogenaamde "Erdödy-kwartetten op.76" worden gespeeld door het Kuijken String Quartet. (H.J.)_meer