Terug naar boven

Kwartet voor violen [2], altviool en cello Hob.III, nr.76, op.76, nr.2 in d kl.t., "Quinten"

Quartet for violins [2], viola and cello Hob.III, no.76, op.76, no.2 in d minor, "Fifths"

Quartett für Violinen [2], Bratsche und Cello Hob.III, Nr.76, op.76, Nr.2 in d-Moll, "Quinten"

Quatuor pour violons [2], alto et violoncelle Hob.III, no.76, op.76, no.2 en ré mineur, "Les quintes"

Joseph Haydn (1732-1809)

Toelichting

Haydn begon het componeren vaak vanaf het klavier, waarbij hij trachtte een muzikaal idee zo consciëntieus mogelijk te ontwikkelen volgens de regelen der kunst. De componist was echter geen hamster in een tredmolen: de regels moesten zo nodig doorbroken kunnen worden! 'De kunst is vrij, ze zal niet beperkt worden door slaafse regels', aldus Haydn tegenover zijn biograaf Griesinger. Het eerste deelmeer

Componist:Joseph Haydn

Joseph Haydn stond - samen met Mozart en Beethoven - aan de wieg van wat we de Weense klassieke stijl zijn gaan noemen. En toch speelden de eerste decennia van Haydns carrière zich meestal niet in het grote Wenen af, maar in de provincie. Vanaf 1761 was Haydn als (vice-)kapelmeester verbonden aan het hof van Esterházy. Hier zou hij de grondslagen leggen voor twee prestigieuze genres: het strijkkwartetmeer