Terug naar boven

Muzikale wereldreis (35) : New beat

House mag dan wel ontstaan zijn in de Verenigde Staten, het eerste land waar house definitief doorbrak naar het brede publiek was toch echt België. Jongeren uit heel Europa kwamen in België dansen in reusachtige discotheken. Dat gebeurde op ‘new beat’, een housevariant die bij toeval werd uitgevonden door een Belgische dj.

Housemuziek ontstond begin jaren 80 in The Warehouse, een discotheek in Chicago. De muziek bleef lang een undergroundfenomeen, en zou dat in de VS ook altijd blijven. De muziek werd vanaf 1988 vooral omarmd in Europa. Toch bleef het iets voor een kleine groep ingewijde danslustigen. In Amsterdam kon je erop dansen in de roemruchte RoXY-club, maar in België verspreidde het housevirus zich sneller dan elders.

Dat kwam door de ‘new beat’. Net als house was new beat grotendeels instrumentale muziek met een belangrijke rol voor dik aangezette synthesizerpartijen. De muziek was wel een stuk trager dan de house zoals die klonk in de clubs van Chicago. New beat ontstond bij toeval toen een Belgische dj een vinylsingle draaide op het verkeerde toerental. Daardoor klonk de muziek trager dan de bedoeling was, maar je kon er wel goed op dansen! De bewuste single was van de groep A Split Second. Eerst hoor je het origineel, daarna de versie zoals die populair werd op de dansvloeren van België.

A Split Second – Flesh (45 toeren)
A Split Second – Flesh (33 toeren)

Waarom nu juist België? Daarvoor hebben ooggetuigen en muziekhistorici allerlei verklaringen gegeven. Sommige dj’s wijzen op het feit dat België op een kruispunt van culturen ligt en daarom meer openstaat voor nieuwe en vreemde muziek. Andere wijzen op het feit dat de Belgen een lange traditie kennen van dancings, die teruggaat tot de jaren 50. Mensen kwamen toen massaal dansen in balzalen waar de grote draaiorgels van de Belgische firma Decap stonden.

Feit is dat de Belgen de synthesizer al snel omarmden. Zo was België in 1980 het eerste land dat een synthesizergroep (Telex) naar het Eurovisie Songfestival stuurde. Midden jaren 80 had EBM, een duistere variant van de electropop, stevig wortel geschoten in België. De Brusselse groep Front 242 was een van de belangrijkste vertegenwoordigers van deze muziek en toerde over de hele wereld. Het geluid van de new beat is sterk geënt op EBM.

Front 242 – Im Rhythmus bleiben

De Boccaccio was het Mekka voor de fans van new beat. Van heinde en verre trokken bezoekers naar deze megadiscotheek, die gek genoeg te vinden was in het kleine Distelbergen, nabij Gent. Net als andere discotheken gaf ook de Boccaccio eigen cd’s uit, want op de radio hoorde je deze muziek amper. Een van de populairste new beat-acts van België waren The Confetti’s, vernoemd naar een disco in Brasschaat met dezelfde naam. Het gezicht van de groep was de boomlange Peter Renkens die met zijn robotdansje en grote grijns zo leek weggelopen uit een Vlaams stripverhaal. The Confetti’s bestonden maar vier jaar, maar gelden tegenwoordig als de ultieme new beat-act.

The Confetti’s – Sound of C

Ook oudere, meer bekende artiesten modelleerden hun geluid naar de new beat. Plastic Bertrand en Serge Gainsbourg namen allebei, apart van elkaar, een lied op met ‘beat’ in de titel waarin het geluid van de new beat overduidelijk doorklinkt.

Plastic Bertrand – Slave to the beat
Serge Gainsbourg – Love on the beat

Deze ontwikkelingen werden door de fans van het eerste uur met argusogen bekeken. Het moment dat new beat definitief passé was bij deze trendsetters was toen de Vlaams-Italiaanse charmezanger Rocco Granata een grote hit scoorde met een new beat-versie van zijn oeroude hit Marina.

Rocco Granata – Marina

Zo snel als new beat kwam, verdween ze ook weer. Al in 1990 veranderde de smaak van het publiek. Het tempo werd opgeschroefd, zang kreeg een grotere rol in de muziek en zo ontstond de eurodance. Die muziek zou de komende vijf jaar vooral in Europa de hitlijsten domineren. Ook hier lieten de Belgen zich gelden. Technotronic verkocht 3,5 miljoen exemplaren van hun single Pump Up The Jam. Het nummer stootte ook door naar de top van de hitlijsten. Zelfs in de Verenigde Staten, een zeldzaamheid voor een Belgische artiest.

Technotronic – Pump up the jam

Meer weten? De uitstekende documentairefilm The Sound Of Belgium behandelt de dansgeschiedenis van de Belgen en ruimt vanzelfsprekend de nodige ruimte in voor new beat. Ook verscheen er een serie verzamel-cd’s onder dezelfde titel die de pioniersrol van België in de elektronische muziek belichten.

(PdK)