Wanneer was het Swing tijdperk?
1890-1905
1910-1925
1930-1945
1950-1966
onderwerpen
.....
Nieuwe kunst
De periode 1890-1920 was een revolutionaire tijd voor de Westerse kunsten, ook voor de dans. Buiten de traditie om ontwikkelden zich nieuwe dansstromingen.

In Europa vormden Isadora Duncan (1877-1927) en Loïe Fuller (1862-1928) een inspiratiebron voor talloze kunstenaars. Deze twee vooruitstrevende Amerikaanse danseressen waagden het om zonder korset en op blote voeten te dansen op zoek naar nieuwe bewegingsvrijheid. Loïe Fuller hulde zich in meters stof waarmee zij fantastische wervelende vormen creëerde door te draaien en met haar armen te zwaaien. Natuurlijke en soepele bewegingen kenmerkten de stijl van Isadora Duncan, die zich graag liet inspireren door de Griekse Oudheid. 

Duncan was in haar persoonlijke leven net zo vrijgevochten als in haar dans. Ze geloofde niet in het huwelijk en kreeg twee buitenechtelijke kinderen. Beide kinderen stierven door verdrinking toen de auto waarin ze zaten in de Seine belandde. Ook Duncan zelf kwam om het leven door een bizar ongeluk. Haar sjaal bleef steken in een autowiel en ze brak haar nek. Over Duncans tragische leven zijn een film, een toneelstuk en een ballet gemaakt.

In Amerika had nog een derde Amerikaanse danseres succes met nieuwe dansvormen. Ruth St. Denis (1879-1968) werd geïnspireerd door ondermeer Indiase dans, flamencodans en Amerikaanse volksdansen. Samen met Ted Shawn richtte zij Dennishawn op, een school die de bakermat vormde voor latere pioniers van de onder wie Martha Graham.

In Duitsland legde Rudolf von Laban (1879-1958) de basis voor het dansexpressionisme. Het ballet was volgens hem oppervlakkig entertainment geworden waarbij het vooral om kunstjes ging. Dans moest een vorm van expressie zijn waarbij de danser zijn persoonlijke gevoelens kon uiten. Een die nog steeds opgevoerd wordt, is Der Grüne Tisch (1932) van Kurt Jooss (1901-1979), een maatschappijkritisch ballet dat als aanklacht tegen oorlogvoering zijn actualiteit niet verloren heeft. De beroemdste leerling van Jooss was Pina Bausch (zie Postmoderne dans en Tanztheater).
audio fragmenten
Fritz A. Cohen: Der Grüne Tisch (1932, Jooss) - Die Flüchtlinge
Fritz A. Cohen: Der Grüne Tisch (1932, Jooss) - Die Herren in Schwarz
Loïe Fuller (door Jules Cheret) Loïe Fuller (door Jules Cheret)
Isadora Duncan (door Bakst) Isadora Duncan (door Bakst)
bekijk ook deze wijzers
klassiek
Giuseppe Verdi
Giuseppe Verdi staat op nummer één. Van geen enkele andere componist worden wereldwijd meer opera's geprogrammeerd. In 2013 is het tweehonderd jaar geleden dat hij werd geboren.
populair
Popfestivals
Wat maakt popfestivals zo succesvol? Is dat ‘het festivalgevoel’? Of ligt het toch aan de artiesten? In deze webwijzer maken de redacteurs van Muziekweb een reis langs veertig jaar popfestivals.