De belangrijkste balletcomponist ten tijde van Lodewijk XIV was:
Beauchamps
Molière
Lully
Rameau
onderwerpen
Travelin' riverside blues: Alan Lomax
De blues beleeft in de jaren zestig een ongekende revival. Luisteraars willen terug naar de basis, willen de authentieke zangers horen. Gelukkig zijn die opnames er, met dank aan vader en zoon Lomax. De opnames waren puur bedoeld als preservatie van cultureel erfgoed, maar in de jaren zestig worden ze commercieel uitgebracht.

In 1815, exact honderd jaar voor de geboorte van Alan Lomax, wordt de Library of Congress gesticht. Het moet een instituut worden waarin de Amerikaanse cultuur, in geschrift, beeld en geluid, wordt bewaard. Alan Lomax werd één van de belangrijkste onderzoekers van de bibliotheek, met een bijdrage van duizenden bandopnames van folk-en blueszangers. Alans vader, John Lomax, werkte ook voor de Library of Congress en begon, na decennia als wetenschapper te hebben gepubliceerd over plattelandsmuziek, begin jaren dertig met het verzamelen van geluidsopnames. Samen met zijn zoons John jr. en Alan trok hij door ruraal Amerika, op zoek naar de authentieke muziekcultuur. 

De opnames die de Lomaxen maakten in de jaren dertig, en de opnames van jongste zoon Alan in de decennia erna, zijn van onschatbare waarde gebleken. De opnames zijn historisch interessant omdat de zangers op de opnames zo ongedwongen in hun eigen omgeving hun liederen zingen, zodat we een ongepolijste blik krijgen op het platteland van de Verenigde Staten in de jaren dertig.

In de jaren vijftig en zestig komt er een folkrevival op gang. Liedjesschrijvers proberen de Amerikaanse traditie voort te zetten en putten daarbij uit opnames van hun voorgangers. Een belangrijk album is Anthology Of American Folk Music, een compilatie uit 1952, met (commerciële) opnames uit de jaren twintig en dertig. Maar de luisteraars van folkmuziek willen niet alleen de nieuwe generatie horen (Bob Dylan, Pete Seeger, Joan Baez), maar ook de artiesten waar die generatie zich op baseert. De platenindustrie ziet zijn kans schoon en voorziet in de toenemende vraag naar traditionele muziek. Aan de lopende band worden platen van dertig jaar eerder opnieuw uitgegeven, maar het verlangen naar authenticiteit blijft groot. Het inmiddels rijk gevulde muziekarchief van de Library of Congress biedt uitkomst: de veldopnames die John en Alan Lomax in de jaren dertig hebben gemaakt worden commercieel uitgebracht door grote platenmaatschappijen.

En zo gebeurt het dat de blueszangers uit de Mississippidelta opnieuw worden ontdekt. Ze liften mee op de folkrevival en zijn in de jaren zestig populairder dan dertig jaar eerder. Twee mooie voorbeelden zijn Robert Johnson en Son House. In 1961 komt het album The King Of The Delta Blues Singers uit, een uitgave van Robert Johnsons opnamesessie uit 1936. Dat zijn geen fieldrecordings van Lomax overigens. Johnson nam zijn muziek gedurende drie dagen op in een hotel, onder leiding van Ernie Oertle. De lp die in 1961 wordt uitgebracht zorgt, op de golf van de folkrevival, voor een ongekende populariteit van Robert Johnson. Hij is dan al 25 jaar dood.

Son House kan wél profiteren van de folkrevival. In 1964 speelt hij op het Newport Folk Festival. Twintig jaar eerder maakt Alan Lomax opnames van Son House. De opnames verdwijnen in de archieven en House verhuist naar New York. Hij wordt treinconducteur en weet van geen folkrevival. Tot zijn opnames worden ontdekt en House wordt gevraagd om op te treden op het Newport Folk Festival. Uiteindelijk stemt hij in, studeert zijn liedjes opnieuw in, doet zijn optreden en de rest is geschiedenis. Dankzij Alan Lomax is Son House gered van de obscuriteit. Gedurende de jaren zestig en zeventig toert House door Amerika en Europa en maakt hij de platen die hij altijd al had willen maken. Een van de liedjes die House opneemt in die periode is Grinnin’ In Your Face. In de documentaire It Might Get Loud vertelt White Stripes-gitarist Jack White dat dit zijn lievelingslied allertijden is. White is geboren in 1975 en de folkrevival is dus van na zijn tijd. White zegt: “Het is één man tegen de wereld. Het vertelt me alles over rock-‘n-roll, over creativiteit, over kunst. Het maakt niet uit dat het alleen maar zijn stem en handgeklap is, zonder andere instrumenten. Het maakt niet uit dat hij uit de maat klapt. Het gaat om het karakter van het lied.”
audio fragmenten
Muddy Waters - I Be Bound To Write You (opgenomen door Alan Lomax)
Lucious Curtis - Train Blues (opgenomen door Alan Lomax)
Son House - Grinnin' In Your Face
Robert Johnson - Me And The Devil Blues
Alan Lomax Alan Lomax
Bob Dylan op het Newport Folk Festival Bob Dylan op het Newport Folk Festival
bekijk ook deze wijzers
populair
Soundtrack
Altijd al willen weten wat de beste soundtracks zijn? Of welke componisten verantwoordelijk zijn voor de deuntjes die u fluit bij het verlaten van de bioscoop? Dan is deze webwijzer voor u bedoeld!
populair
Elektronische muziek in vogelvlucht
Elektronische muziek bestaat nog maar kort. In slechts een aantal decennia zijn er echter veel elektronische genres ontstaan die behoorlijk uiteenlopen. Van musique concrête tot aan dubstep!