Wanneer begon het cabaret in Nederland?
Aan het eind van de 18e eeuw
Aan het eind van de 19e eeuw
In 1927
In 1960
onderwerpen
Bloco afro: de zwarte ziel van Bahia
Salvador de Bahia wordt ook wel de meest westelijke stad van Afrika genoemd. Tweehonderd jaar lang was dit de stad waar Afrikaanse slaven werden aangevoerd. De samba mocht dan wel in Rio zijn ontstaan, maar de wortels gaan terug naar Bahia, de provincie waarvan Salvador de hoofdstad is.

In de negentiende eeuw trokken veel Bahianen naar Rio om daar te werken. Ze waren arm en meestal zwart. Ze brachten de candomblé mee naar Rio. In deze religie worden verschillende Afrikaanse goden vereerd. Elke heilige heeft een eigen ritme en het ritme ter ere van de god Iansa heeft een opvallende overeenkomst met de samba.

De scheidslijn tussen religieuze en vermaaksmuziek was dun. Op dezelfde ritmes die tijdens rituelen werden toegepast, werd na afloop ook gedanst. In de jaren zeventig onststond er een herwaardering voor candomblé nadat de godsdienst eeuwenlang was gemarginaliseerd door de katholieke kerk. Zwarte Brazilianen interesseerden zich voor hun Afrikaanse afkomst. Iets wat ook terugkwam in mode, cuisine en natuurlijk muziek. 

Bloco afro
Een van de verschijnselen was de bloco afro, een soort mengeling van een carnavalsvereniging, drumband en erfgoedvereniging. Deze groepen traden op tijdens carnaval in Afrikaans ogende kostuums en speelden muziek met een grote rol voor de percussie. Eén van de eerste grote artiesten die de rol van deze bloco’s in zag was Gilberto Gil die de ritmes van zijn bloco Filhos De Gandhi gebruikte voor zijn album Rafazeda. Gil was ook één van de Brazilianen die in 1975 optrad in Nigeria, een gebeurtenis die naar eigen zeggen zijn ogen opende. Een andere populaire zanger die zijn Afro-Braziliaanse wortels verkende was Jorge Ben, de auteur van Mas Que Nada.

De bekendste bloco afro kwam uit Salvador. De wereld leerde Olodum kennen toen de groep een belangrijke rol speelde op Rhythm Of The Saints, een album van Paul Simon uit 1990. Ook werkte de groep later samen met Michael Jackson en Daniela Mercury. Daniela Mercury is de belichaming van de axé, de opzwepende dansmuziek die vanuit Bahia de rest van Brazilie veroverde. Kenmerkend aan deze muziek is de grote rol voor de percussie.

De ontdekking van de Brazilianen van hun eigen ‘zwarte‘ geschiedenis viel samen met een internationale trend. Voorbeelden zijn de black awareness van James Brown in de VS, de Rastafari's van Bob Marley en Fela Kuti in Nigeria. Braziliaanse muzikanten keken graag over de grens en lieten zich inspireren door jazz, soul, funk, reggae, afrobeat en later ook hiphop.

Stijlen als sambasoul en sambareggae ontstonden ook in deze tijd. Een van de pioniers in het eerste genre was Tim Maia, een voluptueuze zanger uit Rio die enige tijd in Amerika woonde. Reggae sloeg enorm aan in Brazilië, vooral in het noorden. Belangrijke groep is Timbalanda, de groep van duizendpoot Carlinhos Brown.
audio fragmenten
candomble
Gilberto Gil - Ilê ayê
Paul Simon & Olodum - The obvious child
Daniela Mercury & Olodum - Swing da cor
Tim Maia - O caminho do bem
Timbalada - Ginga de balé
Carlinhos Brown - Kissanga
Edson Gomes - Linda
bekijk ook deze wijzers
populair
Country
Countrymuziek behoort in de Verenigde Staten tot de populairste muziekstijlen. Ook in Nederland is er veel belangstelling voor deze van oorsprong eenvoudige plattelandsmuziek.
klassiek
Opera in de 20e eeuw
De operageschiedenis van de twintigste eeuw, aan de hand van tien opera’s en een zevendelige cyclus.