The Byrds, Bob Dylan en Simon and Garfunkel vertegenwoordigden:
Country pop
Bluegrass
Folkrock
Cowboy jazz
onderwerpen
Celtic instrumentale traditie
Oorspronkelijk ging het bij traditionele muziek om solomuziek. Op de dansfeesten was vaak maar één muzikant aanwezig, die geen groot talent hoefde te zijn. Vooral de viool en accordeon zijn van oudsher geliefde begeleidingsinstrumenten. Een solist speelt dan ritmische dansmuziek; vooral s en s maar ook zogenaamde 's, 's, s en 's. Voor de rustige momenten heb je in Ierland de zogenaamde langzame airs ('fonn mall') en laments, waar de zeer geschikt voor zijn.

De basisstructuur is bij de meeste deuntjes hetzelfde: de melodie bestaat vaak uit twee keer acht maten, die in zijn geheel herhaald wordt waardoor je in totaal tweeëndertig maten krijgt. Diverse muziekstukken worden vaak zonder opvallende onderbreking aan elkaar geplakt tot een afwisselende medley.

Andere soloinstrumenten dan viool en accordeon zijn de whistle en de doedelzak. Hoewel de whistle eruit ziet als een eenvoudig blokfluitje schijnt het een hele kunst te zijn om dit instrument goed te kunnen bespelen. De doedelzak is een opvallend blaasinstrument. In Schotland zie je vooral de ‘highland pipes’, grote luide doedelzakken die meestal in staande of marcherende groepen bespeeld worden. In Ierland zijn de ‘uilleann pipes’ het populairst. De luchttoevoer loopt hier niet via een blaaspijp in de balg, maar door de elleboog (=uilleann) op en neer te bewegen over de onder de arm geklemde balg.

Tijdens de folkrevival van de jaren zestig kwamen er ritmische begeleidingsinstrumenten bij: tokkelinstrumenten als de gitaar, banjo, mandoline en . Als slaginstrument werd de  populair.

De harp is een geval apart. Al eeuwenlang is dit tokkelinstrument een geliefd symbool van Ierland. In de Keltische regio’s Ierland, Schotland, Wales en Bretagne was de harp nauw verbonden met de hoofse cultuur van de aristocratie. Rond de vijfde eeuw na Christus zou de harp door missionarissen naar Bretagne zijn gebracht. De meeste Keltische harpen waren klein en konden op de knie bespeeld worden. Harpmuziek is dus nooit bedoeld als dansmuziek voor arbeiders, maar als luistermuziek voor de adel. Rustgevend harpgetokkel hoor je tegenwoordig veel bij celtic new age muziek.
audio fragmenten
Boys of the Lough - Lucky can du link ony; Pottinger's; Billy Nicholson (viool)
Sharon Shannon - Tune for a found harmonium (accordeon)
Mary Bergin - Tom Billy's jig; The langstern pony (tin whistle)
Paddy Keenan - Roisin dubh (uilleann pipes)
Hamish Moore - King George IV strathspey (highland pipes)
Máire Ní Chathasaigh - The gander in the pratie hole; The queen of the rushes (harp)
Viool Viool
bekijk ook deze wijzers
populair
Soundtrack
Altijd al willen weten wat de beste soundtracks zijn? Of welke componisten verantwoordelijk zijn voor de deuntjes die u fluit bij het verlaten van de bioscoop? Dan is deze webwijzer voor u bedoeld!
populair
Popfestivals
Wat maakt popfestivals zo succesvol? Is dat ‘het festivalgevoel’? Of ligt het toch aan de artiesten? In deze webwijzer maken de redacteurs van Muziekweb een reis langs veertig jaar popfestivals.