Hieronder zie je rockabilly-artiesten. Welke naam hoort hier niet bij?
Bob Wills
Elvis Presley
Johnny Cash
Roy Orbison
onderwerpen
Synthetic world: de wereld van synthpop
Dat elektronische muziek populair kon worden, was al vrij snel na de introductie van de synthesizer duidelijk. De Duitse Amerikaan Gershon Kingsley componeerde in 1969 het nummer Popcorn speciaal voor de Moog-synthesizer. De cover van Hot Butter uit 1972 wordt gezien als een van de belangrijkste elektronische popnummers aller tijden. Wendy Carlos zorgde rond dezelfde tijd voor een openbaring door composities van Bach met enkel synthesizers te spelen. Het resultaat Switched-On-Bach (1968) werd door de platenmaatschappij niet erg bijzonder geacht, maar verkocht buitengewoon goed. Het zorgde voor een ware synthesizerrage en betekende de doorbraak van het instrument. 

Synthesizers doken ook op in het wapenarsenaal van popgroepen, waaronder progressieve rockgroepen, reggaebands en jazzartiesten. Maar zowel Yes, als Bob Marley, als Chick Korea gebruikten het instrument vooral als toevoeging aan hun gebruikelijke geluid. Midden-jaren zeventig verschenen echter ook bands die geheel op elektronica vertrouwden. Duitse krautrockbands als Neu! en Can vertaalden de avantgarde van Karlheinz Stockhausen naar de wereld van de popmuziek. De bekendste, succesvolste en invloedrijkste onder hen was Kraftwerk. Hun pakkende, eenvoudige synthesizermelodieën waren van doorslaggevende invloed op achtereenvolgende generaties van elektronische muzikanten. Rapper Afrika Bambaataa, een van de grondleggers van hiphop, gebruikte bijvoorbeeld samples van de Duitse groep op zijn hit Planet Rock.

Eind jaren zeventig en begin jaren tachtig vierden synthpop vooral in het Verenigd Koninkrijk hoogtij. Artiesten als Gary Numan, Eurythmics, The Human League en Orchestral Manoeuvres in the Dark werden gigantische sterren op basis van geraffineerde hits. Sommige van deze artiesten, zoals Depeche Mode en New Order, wisten later hun geluid verder uit te diepen en na de synthrage aansluiting te vinden bij nieuwere muziekstromingen. Ook buiten Groot-Brittannië waren er bands die electropop maakten, zoals Devo (Verenigde Straten), Yello (Zwitserland) en Yellow Magic Orchestra (Japan).

Pure synthpop raakte eind jaren tachtig een beetje uit de mode, al bleven synthesizers, sequencers en drumcomputers belangrijk in de popmuziek. De jaren negentig was het tijdperk van bigbeat- of -acts als The Chemical Brothers, The Prodigy en Fatboy Slim. Ze waren duidelijk minder poppy en een stuk alternatiever dan veel synthpopbands. Kenmerkend was de grote invloed van de dj-cultuur op deze, wederom voornamelijk Britse, artiesten. Net zoals bij dub, hiphop en house gebruikten zij een grote hoeveelheid samples, maakten zij veel en was de beat of groove vaak het uitgangspunt. Tegelijkertijd hielden ook rustige acts als Air, Portishead en Massive Attack de elektronische popmuziek in leven. Hun stijl werd geschaard onder namen als downtempo, lounge en/of triphop.

Het nieuwe millennium begon met een ware synthrevival met onder andere Vive La Fête, Zoot Woman en Ladytron. In de jaren die volgden doken synthesizers ook weer als prominent instrument op in de megahits van bijvoorbeeld Lady Gaga en Owl City. Hun succes moet de baanbrekende Nederlandse componisten Tom Dissevelt, Henk Badings en Dick Raaijmakers als muziek in de oren klinken. Zij probeerden al in de jaren vijftig elektronica toegankelijk te maken voor het grote publiek – een verzamelaar van hun werk is met een knipoog Popular Electronics genoemd – wat helaas niet lukte. Een paar decennia later is elektronische muziek niet meer weg te denken.
audio fragmenten
Hot Butter - Popcorn
Wendy Carlos - Bach: Air
Kraftwerk - Autobahn
The Human League - Don't You Want Me
Fatboy Slim - Everybody Needs A 303 (verwijzing naar de TB-303 bassynthesizer)
Air - Sexy Boy
Zoot Woman - Living In A Magazine
Owl City - Fireflies
Dick Raaijmakers - Song Of The Second Moon
Gary Numan, boegbeeld van de synthpop Gary Numan, boegbeeld van de synthpop
bekijk ook deze wijzers
klassiek
Giuseppe Verdi
Giuseppe Verdi staat op nummer één. Van geen enkele andere componist worden wereldwijd meer opera's geprogrammeerd. In 2013 is het tweehonderd jaar geleden dat hij werd geboren.
wereld
New age
Vroeger had new age een hoog ‘geitenwollensokken’-gehalte, new age was iets voor idealistische maar zweverige mensen. Tegenwoordig is new age echter een wijdverbreid en geaccepteerd begrip.