De grootste hit van Jean-Louis Pisuisse is
Broekie Van Jantje
Niet Of Nooit Geweest
Scheiden Doet Lijden
Mens Durf Te Leven
onderwerpen
De eerste jaren in Parijs
Vanaf 1831 vestigde Chopin zich in Parijs. Het grote publiek leerde hem vooral kennen als pianovirtuoos. Soms trad hij op in een concertzaal, zoals in 1832 in de Salle Pleyel (vernoemd naar de pianobouwer). Zijn intieme voordracht en dandyachtige voorkomen leken echter nog beter tot hun recht te komen in de talloze Parijse salons. Deze salons gaven de introverte en conservatieve Chopin bovendien de mogelijkheid om contacten te leggen met vooruitstrevende kunstenaars en musici. Parijs was immers ook de stad van Heinrich Heine, Berlioz, Chateaubriand, Lamartine en Delacroix. Vooral de vriendschap met de laatstgenoemde schilder was blijvend. En dan was er uiteraard die andere klavierleeuw, Franz Liszt, die zich een jaar na Chopin in Parijs vestigde.

Als pianodocent was Chopin zeer gezocht. De pianolessen werden zijn belangrijkste bron van inkomen. De lesperiodes vonden vooral in de winter plaats. In de zomer verbleef Chopin liever buiten Parijs om te kunnen componeren. De zomerse rust had ook met Chopins verslechterende gezondheid te maken. Vaak – en niet ten onrechte – vreesde hij voor tuberculose, de ziekte waaraan zijn lievelingszuster Emilia op vijftienjarige leeftijd was gestorven.

Zowel in Parijs als elders bleef Chopin in contact met de Poolse gemeenschap. In 1835 verloofde hij zich met Maria Wodzinska, de dochter van een bevriende Poolse familie in Dresden. De Nocturne op.9 nr.2 en de Wals op.69 nr.1 – de zogenaamde Afscheidswals – zijn de muzikale getuigenissen van hun ontmoeting. Het jaar daarop speelde hij de grandioze Eerste Ballade aan haar voor. In 1837 verbrak Maria echter de relatie, wat mogelijk te maken had met Chopins slechte gezondheid.

Aanvankelijk richtte Chopin zich in Parijs vooral op kleinere en veelal poëtische vormen, zoals de Nocturne, de Mazurka en de Wals. In deze jaren ontstonden echter ook twee bundels met Etudes, die als de Bijbel van de pianotechniek de geschiedenis zijn ingegaan. De 12 Etudes op.10 van rond 1830-32 droeg hij op aan zijn flamboyante evenknie Liszt. Alleen al de eerste Etude in C is letterlijk grensverleggend vanwege de enorme spanwijdte van de gebroken akkoorden, alsof de pianist als een atleet over zowel kracht als gratie moet beschikken. Relatief eenvoudig lijkt de Derde Etude, die met één van Chopins mooiste melodieën opent. Toch is ook dit een lastige oefening, met verschillende aanslaggradaties voor de rechterhand. Een tweede bundel met Etudes (op.25 uit 1835-37) droeg Chopin op aan Marie d'Agoult, de maîtresse van Liszt.
audio fragmenten
Nocturne op.9 nr.3
Wals nr.1 op.18
Etude op.10 nr.1
Etude op.10 nr.3
Etude op.10 nr.12
Etude op.25 nr.11
Etude op.10 nr.8
Etude op.25 nr.12
door Maria Wodzinska, 1835 door Maria Wodzinska, 1835
bekijk ook deze wijzers
klassiek
Giuseppe Verdi
Giuseppe Verdi staat op nummer één. Van geen enkele andere componist worden wereldwijd meer opera's geprogrammeerd. In 2013 is het tweehonderd jaar geleden dat hij werd geboren.
populair
Country
Countrymuziek behoort in de Verenigde Staten tot de populairste muziekstijlen. Ook in Nederland is er veel belangstelling voor deze van oorsprong eenvoudige plattelandsmuziek.