Een cantor is:
Een muziekstuk
Zanger die leiding had over de kerkmuziek.
Dirigent in dienst van het hof.
Hoofdmelodie in een muziekstuk.
onderwerpen
.....
Inleiding
Wie Chopin zegt, zegt piano. Zijn kunst was een legering van sensitiviteit, expressie en virtuositeit zoals die maar zelden geëvenaard is. Zijn Nocturnes, Etudes en Preludes vormen net zo zeer een compendium van de menselijke emotie als de werken van Shakespeare of de schilderijen van Rembrandt. En dat alles met het instrument dat als geen ander verweven lijkt te zijn met de muzikale verheffingsdrang van de gegoede burgerij. Want ook in Chopins concerten, kamermuziek en liederen is de piano het centrum van een volwaardige verbeelding die al die andere klassieke genres – de opera, de symfonie, het strijkkwartet – niet nodig heeft.

Er is wel beweerd dat Chopin meer hield van de huiselijke piano dan van de vleugel in de concertzaal. De intieme salon zou hem liever zijn geweest dan een grote zaal vol publiek. Toch moeten we ons niet verkijken op de toenmalige soirees van de beau monde. De salon was immers ook een plek waar kunstenaars en intellectuelen een vrijplaats vonden voor hun ideeën.

Een dromerige poëet was Chopin beslist. Luister maar naar zijn vroege nocturnes, met guirlandes die zich van geen enkele maatstreep iets lijken aan te trekken. De zoetheid had echter iets griezeligs. Feitelijk imiteerde Chopin hier de coloraturen waarmee de al dan niet slaapwandelende heldinnen in de opera lucht gaven aan hun waanzin.

En dan is er de heroïek van de Polonaises. Of de razende storm van sommige Preludes. Misschien was zijn meest verbijsterende ingeving wel de korte Finale van de Tweede Sonate, direct volgend op de beroemde Marche Funèbre. De beide handen jagen hier unisono voort in een ijzige jacht, zoals het afval van de Starbucks wordt weggezogen in de tochtgaten tussen de hoogbouw. Het valt niet eens mee om hier de partituur te volgen, zo ongewoon en grensverleggend is deze romantische huiver.

Dit alles was Chopin, de grootste Poolse componist ooit. Waarmee we niets ten nadele willen zeggen van die andere grote Poolse componisten, Szymanowski, Lutoslawski en Penderecki.
audio fragmenten
Nocturne op.9 nr.1
Polonaise op.44
Finale van Tweede Sonate
door Ary Scheffer door Ary Scheffer
bekijk ook deze wijzers
klassiek
Richard Strauss
Op 11 juni 2014 is het 150 jaar geleden dat Richard Strauss in München werd geboren. Hij was de belangrijkste Duitse componist van de generatie na Wagner en Brahms. 
over de CDR
50 jaar
In 2011 vierde de Centrale Discotheek Rotterdam haar vijftigste verjaardag. Deze webwijzer gaat over onze geschiedenis en mogelijkheden in woord, beeld en natuurlijk, geluid.