Voor wie was de Siegfried Idyll geschreven?
Voor Wagners zoon Siegfried.
Voor Wagners tweede vrouw Cosima.
Voor Wagners beschermheer koning Ludwig.
Voor Wagners minnares Mathilde.
onderwerpen
Aida en de invloed van de Franse opera
In de eerste vijftien jaar van zijn carrière componeerde Verdi negentien opera’s. In de daarop volgende vijftien jaar waren dat er zo’n zes. Toch maakte zijn stijl in deze periode een enorme ontwikkeling door. Dit had te maken met de invloed van de Franse opera. De Fransen hadden zo hun eigen ideeën over wat een goede opera was. Een componist die een opera voor Parijs schreef (en Verdi componeerde er twee), had daar rekening mee te houden.

Het Franse publiek hield van dans. In een Franse opera hoorde een balletscène te zitten, waarvoor dansmuziek gecomponeerd moest worden. Belangrijker nog: het orkest moest iets vertellen over de plaats en de tijd waarin het verhaal zich afspeelde; het moest zorgen voor couleur locale. Verdi moest een rijker palet aan orkestkleuren gaan beheersen; hij moest zich verdiepen in harmonie en instrumentatie.

Verdi’s ontwikkeling in deze periode is goed te horen in Don Carlos en in de toevoegingen die hij componeerde voor Macbeth en Simon Boccanegra (zie hoofdstuk Censuur en nationalisme), maar ook in een van zijn grootste meesterwerken, Aida (1871). Voor deze opera mengde Verdi elementen uit zijn nieuw verworven Franse operastijl met de Italiaanse operastijl waarmee hij beroemd geworden was. Zo kwam het beste van Verdi samen: sfeervolle , meeslepende koorwerken (hymnes en marsen) en een boeiend personage.

Het verhaal van Aida speelt zich af in het Oude Egypte. Verdi gebruikte daarom instrumenten die we veel op Oud-Egyptische afbeeldingen zien: trompetten (voor de krijgsmuziek), harpen (voor de muziek van de priesteressen) en een fluit waarvan de lage klanken doen denken aan het hese geluid van de Arabische ney. In de vele massascènes speelt het koor een belangrijke rol. Verdi kon uit ervaring putten en componeerde meeslepende hymnes en marsen. In een indrukwekkende scène waarin Egypte zich voorbereidt op oorlog, zingen de vrouwen een gebed terwijl de mannen zich overgeven aan een krijgsmars. Het contrast vergroot de dramatische effectiviteit.

Tot slot bevat de opera een personage van het soort waar Verdi dol op was: iemand met kwalijke eigenschappen voor wie we toch sympathie kunnen voelen. Amneris is Aida's rivale in de liefde. Ze is jaloers en wraakzuchtig. Als prinses van Egypte is zij oppermachtig en zij misbruikt die macht. Maar zij is ook oprecht en ongelukkig verliefd op de held Radames, waardoor we haar veel kunnen vergeven. In een van de laatste scènes van de opera smeekt zij de goden om Radames te redden die verdacht wordt van hoogverraad. Hij wordt echter door de priesters ter dood veroordeeld, waarna zij hen vervloekt.
audio fragmenten
Aida: Hymne van de priesteressen - couleur locale met harpen
Aida: Mars van de priesters - couleur locale met koperblazers
Aida: contrasteffect
Aida: Amneris verdedigt Radames tegenover de priesters
Aida, decor Aida, decor
Don Carlos, decor Don Carlos, decor
bekijk ook deze wijzers
jazz
Jazz deel 1 - Van hot jazz tot freejazz

Lees hier over de ontwikkeling van jazz tot het einde van de jaren zestig, van hot jazz tot swing en van bop tot freejazz.  

populair
Elektronische muziek in vogelvlucht
Elektronische muziek bestaat nog maar kort. In slechts een aantal decennia zijn er echter veel elektronische genres ontstaan die behoorlijk uiteenlopen. Van musique concrête tot aan dubstep!