Wanneer was het Swing tijdperk?
1890-1905
1910-1925
1930-1945
1950-1966
onderwerpen
De librettist en Il Trovatore
De tekst van een opera heet een libretto. De schrijver van een libretto is een librettist. Deze kon heel beroemd zijn. Op een aanplakbiljet stond dan de naam van de librettist in grotere letters dan die van de componist. In de eerste helft van de negentiende eeuw was een librettist in Italië niet alleen tekstschrijver maar ook min of meer producent: hij moest zorgen dat de kosten voor decors en kostuums binnen het budget vielen en regisseerde de bewegingen van de zangers op het toneel. Hij had immers als beste een plaatje in zijn hoofd van het verhaal.

Sommige operacomponisten schreven hun eigen teksten zoals Richard Wagner. Verdi maakte altijd gebruik van professionele librettisten. De librettist van Rigoletto, Francesco Piave (1810-1876), was een groentje in het vak. Verdi had er geen problemen mee zijn teksten flink te bekritiseren als die niet vernieuwend genoeg waren of hem anderszins niet bevielen. Zo heeft hij een enorme stempel kunnen drukken op het libretto van Rigoletto.

De librettist van zijn volgende opera was echter een oudgediende die zijn sporen al lang en breed had verdiend, Salvatore Cammarano (1801-1852), die ook de tekst voor Donizetti's Lucia Di Lammermoor geschreven had. Verdi accepteerde zijn tekst voor Il Trovatore (1853), ook al volgde het libretto de traditionele vormen. Il Trovatore is dan ook minder vernieuwend dan Rigoletto. Toch leverde Verdi een spannend en dynamisch meesterwerk af door creatief om te gaan met de traditionele vormen.

De eerste aria van de heldin Leonora is een ware . Ook de tweede aria van Leonora volgt de de standaardvorm. Het  wordt echter niet ervaren als een onderbreking die het moet inleiden. Het is een stuk op zich, een duet met een stemmig koor op de achtergrond, het Miserere, dat beroemder is geworden dan het cabaletta dat erop volgt.

De reden waarom Verdi een opera wilde maken van Il Trovatore, was zijn fascinatie voor het personage van de zwaar getraumatiseerde zigeunerin Azucena. Verdi schreef voor haar een bloedstollende aria waarin ze verteld hoe haar moeder veroordeeld werd voor hekserij en een gruwelijke dood stierf op de brandstapel; hoe zij haar moeder had willen wreken door het kind van de graaf te ontvoeren en in het vuur te werpen. In haar psychose verbrandde zij echter haar eigen kind.
audio fragmenten
Il trovatore: Zigeunerkoor
Il trovatore: Condotta ell'era - Azucena vertelt over de executie van haar moeder
Il trovatore: Miserere - een duet met koor op de achtergrond
Il trovatore, laatste scène Il trovatore, laatste scène
S.Cammarano, librettist van Il Trovatore S.Cammarano, librettist van Il Trovatore
bekijk ook deze wijzers
populair
Hardrock Metal

Ruige gitaren, beukende drums en een schreeuwende zanger. Zo stellen veel mensen zich heavy metal voor. Deels klopt dat beeld ook wel, maar metal is veel meer dan dat.

populair
Elektronische muziek in vogelvlucht
Elektronische muziek bestaat nog maar kort. In slechts een aantal decennia zijn er echter veel elektronische genres ontstaan die behoorlijk uiteenlopen. Van musique concrête tot aan dubstep!