De muzikale term industrial werd geïntroduceerd door....
Nine Inch Nails
Throbbing Gristle
Cabaret Voltaire
Kid Baltan
onderwerpen
Bach: Cantate Ich habe genug

Tegenwoordig is hij populairder dan ooit: Johann Sebastian Bach. Maar tijdens zijn leven stond hij slechts op de zevende plaats van de top-tien van Duitse componisten. Hij werd geroemd als de grote voltooier van de Duitse orgelkunst. Maar geen componist van de jongere generatie zette die traditie voort. Zo waren Bachs zonen de pioniers van een nieuwe stijl die vooruitwees naar Haydn, Mozart en Beethoven. Bachs tijd leek voorbij.
 
Toch was hij wel degelijk een vernieuwer geweest. Al in zijn jeugd had hij Franse muziek leren kennen en imiteren. Dat was dankzij de hertog van Celle, een vurige fan van de Franse smaak en de pracht en praal van Versailles. Bach had nog maar amper zijn eerste baantje als organist in Arnstadt, of hij toog voor nieuwe indrukken naar Lübeck. Zijn doel: de fameuze componist Buxtehude, een van de reuzen van het Noordduitse orgelspel.
 
Later raakte Bach in de ban  van de extravagante muziek van de Italiaanse priester Vivaldi. Hij bewerkte diens heftige concerten voor en orgel. Al deze stijlen vermengde Bach als een moderne kosmopoliet in zijn eigen werken. Zijn muziek was echter te briljant en complex voor de smaak van zijn tijd. Eenvoud en elegantie waren destijds de modewoorden. Bachs muziek werd vergeten en pas na de pruikentijd weer onder het stof vandaan gehaald.
 
Ondertussen was er wel veel verloren gegaan. Van Bach zijn zo'n 200 kerkelijke cbewaard gebleven, maar het moeten er veel meer zijn geweest. De meeste cantates schreef Bach in Leipzig. Als c van de Thomaskerk verzorgde hij de muziek in de kerken van de stad en het muziekonderwijs aan de Thomasschool.
 
Met de beste studenten voerde Bach op zon- en feestdagen zijn cantates uit. Sommige daarvan zijn feestelijk, met uitbundige openingskoren en virtuoze a's. Andere zijn intiemer, zoals de cantates met slechts één zangstem. Een geliefd voorbeeld is Ich Habe Genug, Bachs ontroerende portret van de bijbelse figuur Simeon. Deze weet dat zijn levensverwachting is vervuld wanneer hij in de tempel het kindje Jezus aanschouwt.
 
De oude grijsaard ziet zijn levenseinde dan ook met vreugde tegemoet. Als een wiegenlied van de dood klinkt de aria 'Schlummert Ein, Ihr Matten Augen, Fallet Sanft Und Selig Zu!'. De cantate eindigt met een loflied 'Ich Freue Mich Auf Meinen Tod'. Deze tekst komt ons misschien bizar voor, maar was volgens de vroomheid van Bachs dagen volstrekt vanzelfsprekend.
 

audio fragmenten
Ich habe genug
Schlummert ein
Ich freue mich auf meinen Tod
Virtuoze orgelmuziek (Triosonate nr.5)
Bach Bach
bekijk ook deze wijzers
klassiek
Opera
Opera’s kunnen heftige emoties oproepen, zodanig zelfs dat ze revoluties teweeg hebben gebracht. Lees hier meer over de meesterwerken en over de geschiedenis van het genre tot aan de twintigste eeuw.
klassiek
Opera in de 20e eeuw
De operageschiedenis van de twintigste eeuw, aan de hand van tien opera’s en een zevendelige cyclus.