Wie wordt gezien als de grondleger van ambient?
Brian Eno
Jean-Michel Jarre
Pierre Schaeffer
Michel Waisvisz
onderwerpen
.....
Inleiding
Op 11 juni 2014 is het 150 jaar geleden dat Richard Strauss geboren werd in München. Hij geldt als de belangrijkste Duitse componist van de generatie na Wagner en Brahms. Zijn symfonische gedichten en opera’s zijn het beroemdst geworden. Strauss excelleerde echter in alle vocale en instrumentale genres.

Lange tijd bewonderde men hem vanwege zijn briljante orkestraties en rijke pittoreske schilderingen, waarmee hij – naar eigen zeggen – muzikaal in staat was om een glas bier neer te zetten. Fijnbesnaarde critici misten nogal eens de pointe van deze Beierse zelfspot.

Misschien kwam het misverstand voort uit Strauss’ laatromantische stijl, waarmee hij zich een rechtstreekse erfgenaam van Wagner toonde. Wagners muziek was echter de uitdrukking van verheven filosofische idealen. Strauss hanteerde eenzelfde taal, maar dan zonder de visioenen en vergezichten waaraan Wagner, Mahler en zelfs de jonge Schönberg zich waagden. Voor Strauss was muziek gewoon muziek.

Deze no-nonsense benadering beschouwde Strauss als zijn bijdrage aan de moderniteit. Hij verschilde hiermee van Stravinski en de modernistische Schönberg; hun begrip van moderniteit resulteerde in een totale ontmanteling van de muziek tot dan toe. Ook dat was voor musicologen reden om Strauss’ muziek te bekritiseren als tweederangs, reactionair en oppervlakkig.

De laatste decennia zijn musicologen gelukkig anders gaan denken. Er is meer waardering voor de unieke positie van Strauss muziek binnen het culturele landschap van de twintigste eeuw: zijn Nietzscheaanse zelfbewustzijn, zijn liefde voor het alledaagse, de louterende (transformerende) bespiegelingen van zijn operaheldinnen, de ironie en liefde waarmee hij de muziek van de pruikentijd wist te becommentariëren vanuit zijn eigen klanktaal. Ook naar Strauss’ duistere omgang met het nazisme wordt nu met meer mildheid gekeken.
audio fragmenten
Also sprach Zarathustra
Salome
Don Juan
Vier letzte Lieder (Schwarzkopf)
Vier letzte Lieder (Janowitz)
Vier letzte Lieder (Studer)
Vier letzte Lieder (Fleming)
Vier letzte Lieder (Isokoski)
Zueignung (Norman)
Karikatuur van Strauss - Theo Zasche Karikatuur van Strauss - Theo Zasche
bekijk ook deze wijzers
populair
Kindermuziek
Kinderen houden van muziek! Muziekweb heeft een aantal leuke kinderalbums op een rijtje gezet!
wereld
Arabische muziek
De Arabische wereld strekt zich uit van Marokko in het westen tot Oman in het oosten. In de loop van eeuwen ontwikkelde zich in dit deel van de wereld een unieke, verfijnde muziek.