Waar besteedde Ate Doornbosch een groot deel van zijn leven aan?
Onderzoek naar middeleeuwse instrumenten
Onderzoek naar Nederlandstalige volksliedjes
Onderzoek naar Brabantse familiegeschiedenissen
Onderzoek naar bomen, voornamelijk de groene linde
onderwerpen
Wie is wie in de Ring 2
Siegfried is het kind dat geboren wordt uit de droevig verlopen affaire tussen Siegmund en Sieglinde. Brünhilde, Siegfrieds latere geliefde, is dus eigenlijk zijn tante, maar dat terzijde. Na de dood van zijn ouders (gesneuveld in de strijd tegen Hunding) groeit het kind op bij de hatelijke dwerg Mime (broer van de al even onsympathieke Alberich). De sterke en onbesuisde Siegfried repareert het zwaard van zijn vader Siegmund. Met dit uitzonderlijk krachtige wapen doodt hij een even schrikwekkende als vadsige draak. Let wel: deze draak was een transformatie van de reus Fafner, eigenaar van de Nibelungenschat (inclusief de ring). Siegfried is dus dankzij Fafners dood eigenaar geworden van de gevaarlijke ring (en ook de tarnhelm, als u dat iets zegt), al lijkt het natuurkind de implicaties van het kleinnood niet helemaal te beseffen. Siegfried pleegt nog twee belangrijke heldendaden: hij breekt de speer van zijn grootvader Wodan (symbool van diens macht) en hij redt Brünhilde uit haar eindeloze slaap.

In Götterdämmerung maken we kennis met alweer een disfunctionele familie: Gunther, de slappe leider van de Gibichungen, diens zuster Gutrune en diens halfbroer Hagen. De doortrapte schurk Hagen weet de ongecompliceerde Siegfried zo geraffineerd te bespelen dat Siegfried ten val komt: Siegfried wordt zogenaamd als eedbreker ontmaskerd en op een laffe wijze in de rug getroffen door Hagens speer. De ring wordt echter nèt niet Hagens eigendom. De ontknoping van de gehele sage bestaat eruit dat Brünhilde een brandstapel laat oprichten voor de crematie van Siegfried. Met de ring aan haar vinger steekt ze de brandstapel aan, waarna ze zichzelf triomfantelijk in de vlammen werpt om zich zo met haar dode geliefde te verenigen. Op dat moment treedt de Rijn uit haar oevers. De Rijndochters eigenen zich de ring toe, daarbij Hagen in zijn ondergang meesleurend. Het vuur van de brandstapel laait zo hoog op, dat ook de burcht van de goden in vlammen opgaat.  Dankzij deze godenschemering wordt de wereld van alle onrecht gezuiverd. De tijd van de goden, dwergen en reuzen is voorbij. De toekomst is aan de mensen.

Deze onschuldige [Siegfried] moest mij verraden
zodat ik wijsheid zou verwerven
...
Alles, alles,
alles weet ik, -
alles is mij duidelijk!
Ook hoor ik het ruisen
van jouw raven;
met angstig verlangde voorzeggingen
stuur ik beiden naar huis.
Rust, rust, jij god!

(Brünhilde tot Wodan, de vooraanzegging van de Ragnarok, de ondergang van de goden)

audio fragmenten
Siegfried smeedt het zwaard
Siegfried breekt door de vlammenzee
Hagens monoloog
Hagen roept zijn strijders
Complot tegen Siegfried
Siegfrieds treurmars
Brünhildes afscheid
Verlossingsmotief (slot Götterdämmerung)
Siegfried Siegfried
bekijk ook deze wijzers
jazz
Jazz deel 1 - Van hot jazz tot freejazz

Lees hier over de ontwikkeling van jazz tot het einde van de jaren zestig, van hot jazz tot swing en van bop tot freejazz.  

wereld
New age
Vroeger had new age een hoog ‘geitenwollensokken’-gehalte, new age was iets voor idealistische maar zweverige mensen. Tegenwoordig is new age echter een wijdverbreid en geaccepteerd begrip.