Waar besteedde Ate Doornbosch een groot deel van zijn leven aan?
Onderzoek naar middeleeuwse instrumenten
Onderzoek naar Nederlandstalige volksliedjes
Onderzoek naar Brabantse familiegeschiedenissen
Onderzoek naar bomen, voornamelijk de groene linde
onderwerpen
Blow a fuse: de technologie
Hoe kon een muzikale noviteit waar de jongeren op kunnen dansen, uitgroeien tot een hype van wereldproporties? Een hype bovendien die de bakermat bleek van iets gigantisch: de popmuziek.

De techniek staat voor niets
De ontwikkeling van de rock-’n-roll gebeurt in een tijd waarin ook technologische ontwikkelingen elkaar snel opvolgen. Zo breekt de elektrische gitaar commercieel door. Al sinds de jaren twintig is men aan het experimenteren om het zachte gitaargeluid luider te maken door middel van versterkers. Vanaf eind jaren veertig is het experimentele stadium zo’n beetje voorbij en is de elektrische gitaar eigenlijk overal wel te koop. Maar als in 1952 de Gibson Les Paul en in 1954 de Fender Stratocaster op de markt komen, is het hek van de dam. Het zijn type gitaren die, in ongewijzigde vorm, vandaag de dag nog steeds op grote schaal gebruikt worden. De elektrische gitaar is feitelijk een heel nieuw instrument. De klank is zo anders dan die van de akoestische gitaar dat het niet zo raar is dat daarmee ook een nieuw genre ontstaat.

Een andere belangrijke technologische ontwikkeling is die van de 45-toeren plaat. In 1949 introduceert elektronicabedrijf RCA de 7 inch 45-toeren plaat, vervaardigd van vinyl. Het plaatje is lekker klein en het materiaal heeft twee grote voordelen ten opzichte van schellak, waar platen tot dan toe op worden geperst: vinyl is veel stiller en de platen zijn onbreekbaar. Jukeboxfabrikant Seeburg ziet die voordelen ook en weet wat hem te doen staat: in 1950 verschijnt de Seeburg M100, ’s werelds eerste jukebox die uitsluitend is gevuld met 45-toeren platen van vinyl.

Hongerig naar nieuwe dingen
Technologische vooruitgang heeft pas écht grote impact als het commercieel aantrekkelijk kan worden gemaakt. De gitaren die Fender en Gibson verkochten waren wel duur, maar niet onbetaalbaar. Het product was uitontwikkeld en kon in de markt gezet worden. De doelgroep werd bereikt door middel van reclames in tijdschriften, maar de gitaarfabrikanten werden vooral enorm geholpen door de muzikale pioniers uit die tijd: Bill Haley en Chuck Berry met hun Gibson gitaren en Buddy Holly met zijn Fender. Zij zorgden ervoor dat de aandacht voor de elektrische gitaar een extra boost kreeg. De muzikanten werden ook steeds zichtbaarder, vanwege de opkomst van de televisie.

Het feit dat deze nieuwe (en toch nog best dure) producten aan de jeugd gesleten kon worden, had te maken met de economische situatie in de jaren vijftig. Daar gaat het volgende hoofdstuk over.
audio fragmenten
Buddy Holly - Blue days black nights
Chuck Berry - Maybellene
Pionier Les Paul tussen zijn creaties Pionier Les Paul tussen zijn creaties
bekijk ook deze wijzers
klassiek
Klassiek in Vogelvlucht
Kent u dat? De wereld van de klassieke muziek in willen stappen, maar u weet niet waar te  beginnen? Hier helpen wij u verder.
wereld
New age
Vroeger had new age een hoog ‘geitenwollensokken’-gehalte, new age was iets voor idealistische maar zweverige mensen. Tegenwoordig is new age echter een wijdverbreid en geaccepteerd begrip.