Waar ligt de oorsprong van de Country?
Blues
Folk
Reggae
Jazz
onderwerpen
Jive after five: vijf belangrijke platen
Bill Haley & The Comets: Rock around the clock
Hoewel er in de jaren vóór 1954 al van alles borrelde in muzikaal Amerika, zette Bill Haley met dit nummer niet alleen zijn band, maar de hele stroming op de kaart. Rock Around the Clock is misschien wel het grootste rock-’n-roll-anthem allertijden.

Little Richard: Tutti Frutti
Little Richard speelde dit nummer in de pauze van een opnamesessie van een ander nummer. Hij speelde het wild, want meneer was gefrustreerd. Die opnamesessie duurde de flamboyante Richard  veel te lang. De platenbaas hoorde Tutti Frutti en wist dat het een hit zou worden. Hij liet de tekst aanpassen (want het origineel zat vol met seksuele connotaties en dat zou de verkoop schaden) en liet Little Richard het opnemen met dezelfde agressiviteit die hij live ook tentoonspreidde. Het werd een wereldhit.

Chuck Berry: Johnny Be Goode
De gitaarriff waarmee Johnny Be Goode opent, is voor altijd aan Chuck Berry verbonden. Hij gebruikte zijn ‘signature-lick’ misschien daarom ook wel in meerdere nummers. Zo is de opening van Roll over Beethoven (die eerder uitkwam, maar later werd geschreven) vrijwel identiek aan die van Johnny Be Goode. De noten van het gitaarloopje heeft Berry overigens ‘geleend’ van het liedje Ain’t That Just Like A Woman van Louis Jordan uit 1946. Maar dat ‘lenen’ geldt enkel voor de noten. Het verschil in uitvoering is het verschil tussen braaf en rebels. Het is het verschil tussen boogiewoogie en rock-’n-roll.

Johnny Cash: Folsom Prison Blues
Wat is de slechtste reden om iemand dood te schieten, dacht Johnny Cash toen hij Folsom Prison Blues schreef. Iemand doden om hem te zien sterven, was zijn antwoord op die gedachte en hij schreef de belangrijkste zin van het liedje op: ‘I shot a man in Reno, just to watch him die’. Het nummer verscheen op Cash’ debuutalbum en bezorgde hem tot aan zijn dood roem en succes. Maar  Folsom Prison Blues kostte hem ook veel geld: in de jaren ‘70 moest Cash toegeven dat het nummer voor grote delen een kopie was van Crescent City Blues van Gordon Jenkins uit 1953. Dat kostte Cash, what’s in a name, 75.000 dollar.

Carl Perkins: Blue Suede Shoes
Blue Suede Shoes is zo’n beetje de eerste ‘standard’ in de popmuziek. Die term komt uit de jazz en slaat op nummers die talloze malen zijn gecoverd en geïnterpreteerd. Zo vaak eigenlijk dat de originele uitvoering een beetje vergeten wordt; dat is gewoon één van de vele uitvoeringen. Carl Perkins schreef dit nummer in december ’55. Op 1 januari 1956 bracht Sun het singletje uit. 1956 werd het jaar van de geboorte van een ware evergreen. In dat jaar alleen al werden er meer dan twintig versies van Blue Suede Shoes opgenomen en uitgebracht, waaronder die van Eddie Cochran en Elvis Presley.
audio fragmenten
Bill Haley - Rock around the clock
Little Richard - Tutti frutti
Chuck Berry - Johnny Be Goode
Johnny Cash - Folsom Prison blues
Carl Perkins - Blue suede shoes
Johnny Cash Johnny Cash
bekijk ook deze wijzers
wereld
Brazilië
Brazilië is het land van samba, maar er is nog zoveel meer. In deze webwijzer leest u over de meest uiteenlopende muziek: van choro en frevo naar bossa nova. forró, baile funk en sertanejo.  
populair
Soundtrack
Altijd al willen weten wat de beste soundtracks zijn? Of welke componisten verantwoordelijk zijn voor de deuntjes die u fluit bij het verlaten van de bioscoop? Dan is deze webwijzer voor u bedoeld!