Welke muzikant had veel invloed op jazz fusion?
Miles Davis
John Coltrane
Roy Ayers
Chet Baker
onderwerpen
Wee wee hours: de wortels
Men begon niet ineens van de ene op de andere dag met het spelen van rock-’n-roll. Dat komt natuurlijk ergens uit voort. Grofweg zou je kunnen zeggen dat er twee stijlen bepalend zijn geweest voor de ontwikkeling van de nieuwe stijl: country en blues. Twee verschillende stijlen, van oudsher gespeeld door twee verschillende groepen: blanken en zwarten.

De segregatie tiert welig in de jaren vijftig en ook de muziekwereld is daarmee vergiftigd. De podia, de radiostations, de platenlabels, de hitlijsten, alles is gescheiden. En toch ontstaat er aan het begin van de jaren vijftig een nieuwe muziekstijl die een kruisbestuiving laat zien. Daarmee zijn de raciale kwesties natuurlijk nog niet opgelost, maar het is een stap in de goede richting. Rock-’n-roll is in ieder geval de eerste gemengde muziekvorm die gigantische successen beleeft.

Om helemaal terug te gaan naar de wortels van rock-‘n-roll, moeten we dus kijken naar twee bronnen: muziek uit de zwarte en uit de blanke cultuur.

Boogiewoogie
De kenmerkende lopende baslijn werd al in het begin van de 20e eeuw gebruikt, dook later op in de ragtimemuziek en werd in de jaren veertig, na de  populair bij dansorkesten. Het is dat Gene Krupa al op leeftijd was en zijn band niet meer zo hip, maar wees eerlijk: zijn Drum Boogie uit 1941 is eigenlijk een blauwdruk voor de rock-’n-roll platen van een decennium later.

Jumpblues
Komt voort uit de swingjazz die de grote bands in de jaren ’30 spelen, maar wordt door kleinere bands gespeeld en heeft vaak meer een liedjesvorm. Jumpblues maakt vaak ook gebruik van een boogiewoogie-achtige baslijnen. Grote man in de jumpbluesscene is Louis Jordan, de “King of the Jukebox”. Pure rock-‘n-roll invloed is te horen in het nummer Ain’t That Just Like A Woman uit 1946. Het intro van dat nummer is identiek aan de openings van Chuck Berry’s Roll over Beethoven.

Rhythm-and-blues
Maakt ook gebruik van een lopende baslijn, zoals in de boogiewoogie, maar r&b-liedjes bevatten vaak een klassiek blues schema. Een mooi voorbeeld van rhythm-and-blues is Country Boy van Dave Bartholomew.

Western swing
Wordt gedurende de jaren dertig steeds populairder door de zingende cowboys in westernfilms. 'The King of Western Swing' is Bob Wills. Hij maakte van een simpel folkliedje een countrystamper van jewelste: Ida Red. Zou volgens de overlevering door Chuck Berry zijn gebruikt toen hij Maybelline schreef,twintig jaar later.

Country boogie
Komt, net als Western Swing ook uit het “wilde westen” van de Verenigde Staten. In 1946 nemen de Delmore Brothers het nummer Freight Train Boogie op. Misschien is het vanwege die trein, maar de gedachte aan Johnny Cash’ Folsom Prison Blues komt meteen op.
audio fragmenten
Gene Krupa - Drum boogie
Louis Jordan - Ain't that just like a woman
Dave Bartholomew - Country boy
Bob Wills - Ida red
Delmore Brothers - Freight train boogie
Gene Krupa Gene Krupa
bekijk ook deze wijzers
klassiek
Klassiek in Vogelvlucht II
Kent u dat? De wereld van de klassieke muziek in willen stappen, maar u weet niet waar te beginnen? Hier laten wij u kennismaken met muziek uit de romantiek en de 20ste eeuw.
klassiek
Ballet 1900-2000
Het ballet kent een rijke geschiedenis. Veel belangrijke componisten hebben zich met het genre beziggehouden. In deze webwijzer leest u alles over de ontwikkeling van het ballet in de twintigste eeuw.