Waar ligt de oorsprong van de Country?
Blues
Folk
Reggae
Jazz
onderwerpen
Brown sugar - de geneugten van neo-soul
De eerste artieste die het label 'neo-soul' krijgt opgeplakt, is Erykah Badu. Opvallend aan Badu zijn haar verwijzingen naar de Afrikaanse geschiedenis, zowel in muziek, tekst als haar uiterlijk. Daarmee sluit ze aan bij het ‘black is beautiful’-idee uit de jaren zeventig. Neo-soul ligt dichter bij de soulmuziek van de jaren zestig / zeventig dan r&b.

Een andere pionier was D’Angelo, een muzikant die hiphopbeats combineerde met lome, funky baslijnen en een Prince-achtige falsetstem. Zijn debuut Brown Sugar uit 1995 geldt als een mijlpaal binnen de neo-soul. Een jaar later brachten The Fugees hun derde album The Score uit. Ook zij toonden, dat hiphop en soul prima samen konden gaan.

Een bijzondere rol is er ook voor The Roots, opgericht als hiphopgroep met live-instrumenten. De albums van The Roots laten zich lezen als een ‘who-is-who’ van de neo-soul: iedere talentvolle soulartiest van hun generatie doet mee. Cody Chestnutt bijvoorbeeld, een excentrieke soulzanger uit Atlanta, of de succesvollere John Legend.The Roots nemen ook een album op met Betty Wright. Zij is een goed voorbeeld voor een trend die in de vroege 21e eeuw wordt ingezet: vergeten soulzangers uit de jaren zestig blazen hun carrière overtuigend een nieuw leven in.

Solomon Burke beleeft met Don’t Give Up On Me in 2005 zijn zoveelste revival. Ook Bettye LaVette, Mavis Staples, Charles Bradley, Lee Fields en Sharon Jones laten horen dat soul met het klimmen der jaren alleen maar aan kracht wint. Bradley en Jones staan onder contract bij Daptone, een ouderwets soullabel geïnspireerd op Stax. Dus met een huisband (The Dap-Kings) die op alle platen van het label meespeelt.

Ook jonge Amerikanen pikken de authentieke soulsound weer op. Dé zomerhit van 2006, Crazy van Gnarls Barkley, is een directe echo van de oude soul. De hiphopgroep Outkast verwijst in de grappige videoclip voor Hey Ya! direct naar de sound (en mode) van Motown. Raphael Saadiq, die liedjes schreef voor Mary J Blige en John Legend, kiest op zijn eigen albums voor een rauw soulgeluid. Aloe Blacc scoort in 2010 een hit met I Need A Dollar, een nummer dat de economische crisis naar muziek vertaalt, op een manier zoals Marvin Gaye dat ook misschien had gedaan.

Ook de Engelsen laten zich niet onbetuigd in deze soulrevival. Wat heet, de twee meest succesvolle soulzangeressen komen uit Londen. De eerste is de dochter van een taxichauffeur en draagt een suikerspinkapsel. Amy Winehouse speelt zalen plat en verbaast zelfs de Amerikanen met haar ‘zwarte’ stemgeluid. Helaas glijdt ze weg in een drank- en drugsverslaving, resulterend in haar vroege dood. Dan staat Adele Adkins steviger in haar schoenen. Haar geraffineerde mix van soul en mainstream-pop slaat aan bij een breed publiek. De toekomst van de soul ziet er zonnig uit.
audio fragmenten
Erykah Badu - Apple tree
D'Angelo - Devil's pie
The Fugees - Fu-gee-la
The Roots - The seed (2.0)
John Legend - Everybody knows
Solomon Burke & De Dijk - Hold on tight
Mavis Staples - You're not alone
Sharon Jones & The Dap-Kings - Money
Gnarls Barkley - Crazy
Outkast - Hey ya!
Aloe Blacc - I need a dollar
Amy Winehouse - You know I'm no good
Adele - Rolling in the deep
bekijk ook deze wijzers
wereld
Celtic
Albumtitels als Celtic Voices, Celtic Mystery, Celtic Circle, zelfs Celtic Reiki... Het begrip celtic is duidelijk populair, ook in de muziekwereld. Maar over welke muziek gaat het dan eigenlijk?
populair
Blues
Het enige muziekgenre dat tevens een gemoedstoestand kan aangeven: de blues. Een webwijzer over ellende en de uitlaatklep daarvoor, van de meest elementaire vorm tot moderne bluesrock.