The Byrds, Bob Dylan en Simon and Garfunkel vertegenwoordigden:
Country pop
Bluegrass
Folkrock
Cowboy jazz
onderwerpen
Get there first - de soulpioniers

Ray Charles
Ray Charles maakte naam als rhythm & blues-pianist, maar vergat nooit de gospelmuziek van zijn jeugd. Als één van de eerste artietsen nam hij de vocalen uit de gospel en plaatste die op een bluesbeat. Dit tot verdriet en woede van sommige gelovigen die vonden dat ‘Brother Ray’ hun muziek stal. Nummers als I’ve Got A Woman (1954) en What’d I Say (1959) bleken hun tijd lichtjaren vooruit.

Sam Cooke
Sam Cooke had al een aantal succesvolle jaren achter de rug als gospelzanger. Dat was terecht want met zijn jeugdige, gloedvolle stem onderscheidde hij zich van de meeste gospelzangers, die eerder een ruw en schreeuwerig stemgeluid hadden. De nummers die Cooke opnam met zijn gospelgroep The Soul Stirrers klinken al als soul voordat het genre zo werd genoemd. Cooke was de eerste zwarte zanger die een blank publiek bereikte met een muziekstijl die in alles Afro-Amerikaans was.

Ruth Brown
Ruth Brown speelde een sleutelrol in de ontwikkeling van rhythm & blues naar soul. Haar bijnaam was ‘Little Miss Rhythm’ en haar ritmische wijze van zingen inspirerde Etta James en Tina Turner. Ze was bovendien de eerste succesvolle artieste voor Atlantic. Deze platenmaatschappij overleefde daarmee haar eerste moeilijke jaren en zou de wereld jaren later veel fraaie soulplaten schenken.

Bobby Bland
Op zijn album Two Steps Away From The Blues experimenteerde blueszanger Bobby Bland door nieuwe stijlen aan zijn bluesgeluid toe te voegen. Zijn mengeling van country, gospel en vocale pop vormde een blauwdruk voor latere soulzangers.

Solomon Burke
Solomon Burke was aanvankelijk, net als Sam Cooke, actief als gospelzanger. Burke beweerde dat hij de term ‘soul music’ bedacht om zijn kerkvolk er van te overtuigen dat hij geen wereldlijke rhythm & blues zong. Burke heeft later toegeven dat zijn hit Everybody Needs Somebody To Love, letterlijk is geïnspireerd op een gospellied dat hij in de kerk zong.

Jackie Wilson
Met zijn knappe uiterlijk en fraaie falsetstem werd Jackie Wilson bewonderd door een generatie van latere soulzangers. Het leverde hem de fraaie bijnaam Mr. Excitement op. Ene Berry Gordy schreef een hit voor Jackie Wilson. Toen hij slechts een schijntje van de verkoopopbrengst kreeg, besloot hij voor zichzelf te beginnen. Met succes: zijn bedrijf Motown groeide uit tot het meest succesvolle soullabel van de twintigste eeuw.

James Brown
Geen overzicht van vroege soul is compleet zonder James Brown. Brown stond al op zijn twaalfde op straat om voor geld te zingen en scoorde in 1956 zijn eerste hit. Met zijn uitzinnige stem en explosieve optredens was Brown van grote invloed op vele soulzangers na hem.
audio fragmenten
Ray Charles - I've got a woman
The Soul Stirrers - Jesus gave me water
Ruth Brown - Somebody touched me
Bobby Bland - Cry cry cry
Solomon Burke - Everybody needs somebody to love
Jackie Wilson - Come back to me
James Brown - Please please please
bekijk ook deze wijzers
klassiek
Opera
Opera’s kunnen heftige emoties oproepen, zodanig zelfs dat ze revoluties teweeg hebben gebracht. Lees hier meer over de meesterwerken en over de geschiedenis van het genre tot aan de twintigste eeuw.
populair
Popfestivals
Wat maakt popfestivals zo succesvol? Is dat ‘het festivalgevoel’? Of ligt het toch aan de artiesten? In deze webwijzer maken de redacteurs van Muziekweb een reis langs veertig jaar popfestivals.