Voor wie was de Siegfried Idyll geschreven?
Voor Wagners zoon Siegfried.
Voor Wagners tweede vrouw Cosima.
Voor Wagners beschermheer koning Ludwig.
Voor Wagners minnares Mathilde.
onderwerpen
Canon der componisten 2

John Williams
(1932)
John Williams speelde in 1959 piano op Mancini’s Theme of Peter Gunn en werkte later als arrangeur voor oudgedienden als Newman, Tiomkin, Waxman en Herrmann. In de jaren zeventig ontpopte hij zich als de blockbustercomponist bij uitstek. Hiervoor greep hij gretig terug op het inmiddels klassieke werk van componisten uit de vroege twintigste eeuw. Zijn neo-klassieke scores bereikten
honderden miljoenen mensen. Een kleine greep uit zijn onuitputtelijke lijst van kaskrakers: Star Wars, Superman, Indiana Jones, E.T., Home Alone, Jurassic Park, Schindler’s List en Harry Potter.

Tijdgenoten: Jerry Goldsmith (The Omen), Alan Silvestri (Back To The Future, Forest Gump)

Vangelis (1943)
Elektronische filmmuziek was niks nieuws begin jaren tachtig, maar de Griekse popmuzikant Vangelis zette het gebruik van elektronica wel compleet op de kaart met zijn wereldberoemde soundtracks Chariots of Fire (1981) en Blade Runner (1982). Naast digitale synthesizers maakte hij graag gebruik van koorzang, zoals op zijn populaire thema van de film 1492: Conquest of Paradise (1992). Ondanks dat zijn orkestrale composities veel moderne apparatuur bevatten en duidelijk beïnvloed waren door Griekse volksmuziek, bleven ze door het monumentale karakter ook opvallend traditioneel. 

Tijdgenoten: Giorgio Moroder (Metropolis), Tangerine Dream (Legend),

James Horner (1953-2015)
Zoals een goede filmcomponist betaamd, kon James Horner sinds zijn doorbraak 1982 uit de voeten met elk filmtype. Na de actiefilms Star Trek II en 48 Hours, voorzag hij een aantal kinderfilms (Platvoet, Casper, Jumanji) van muziek en behaalde zijn top met de romantische drama’s Braveheart, Titanic en Avatar. Celine Dion maakte van zijn Titanic-nummer My Heart Will Go On een van de succesvolste theme songs aller tijden. Zijn succes maakte hem minder geliefd onder soundtrackpuristen.

Tijdgenoten: Howard Shore (Lord of the Rings), Danny Elfman (Edward Scissorhands), Alberto Iglesias (Hable Con Ella), Ludovico Einaudi (Intouchables)

Hans Zimmer (1957)
De Duitse componist Hans Zimmer begon eind jaren zeventig zijn muzikale loopbaan in de Britse synthpopscene. Zijn kennis van synthesizers bracht hem aan de zijde van componist Stanley Myers (The Deer Hunter), die hem door tijdgebrek veel werk toeschoof. Rain Man (1988) was de eerste grote film waarvoor hij muziek componeerde. Sindsdien is hij samen met James Horner een van de bekendste moderne filmcomponisten. Beiden mengen regelmatig klassieke orkestraties met elektronische elementen en popmuziek. Zijn kennis van Afrikaanse muziek leverde hem de opdracht voor The Lion King (1994) op, waarvoor hij de achtergrondmuziek schreef en de bekende nummers van Elton John orkestreerde. Samen met Lisa Gerrard was hij verantwoordelijk voor de muziek van Gladiator.

Tijdgenoten: zie James Horner.

Michael Giacchino (1967)
Animatiefilms en soundtracks vormen al sinds Sneeuwwitje (1937) een gelukkig huwelijk. De Italiaans-Amerikaanse componist Michael Giacchino had al enkele bekende games (Medal Of Honor) en televisieseries (Lost) op zijn naam staan, toen hij in 2004 met The Incredibles zijn eerste animatiefilm van muziek voorzag. Hierna werkte Giacchino mee aan de bekende Pixar-films Ratatouille (2007), Up (2011) en Cars 2 (2011). Studio’s wisten hem daarnaast te vinden om de muzikale traditie van klassieke filmreeksen als Mission: Impossible (2006), Star Trek (2009) en Planet Of The Apes (gepland voor 2014) hoog te houden.

Tijdgenoten: Trent Reznor, A.R. Rahman, Yann Tiersen 
audio fragmenten
John Williams - The Imperial March
Jerry Goldsmith - Ave Satani
Alan Silvestri - Back To The Future
Vangelis - Chariots of Fire
Giorgio Moroder - Never Ending Story [Limahl]
James Horner - My Heart Will Go On [Celine Dion]
Danny Elfman - Ice Dance
Howard Shore - The Road Goes Ever On
Hans Zimmer - Earth
Michael Giacchino - Married Life
Yann Tiersen - Valse d'Amélie
John Williams is de blockbusterkoning John Williams is de blockbusterkoning
bekijk ook deze wijzers
klassiek
Frederic Chopin
Wie Chopin zegt, zegt piano. Zijn kunst was een mix van sensitiviteit, expressie en virtuositeit zoals die maar zelden geëvenaard is.
klassiek
Opera
Opera’s kunnen heftige emoties oproepen, zodanig zelfs dat ze revoluties teweeg hebben gebracht. Lees hier meer over de meesterwerken en over de geschiedenis van het genre tot aan de twintigste eeuw.