Wie bedenkt de 'finger picking' gitaarstijl?
Jimmy Rodgers
Rex Allen
Roy Orbison
Maybelle Carter
onderwerpen
Games
Gamemuziek heeft in enkele decennia een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Van de bliepjes in de jaren zeventig naar de complete symfonische composities die vanaf eind vorige eeuw gangbaar werden, is het een enorme reis.

Een doorslaggevende factor in deze ontwikkeling was de manier waarop de gameindustrie tegen muziek aankeek. Muziek werd in het begin voortgebracht door de hardware zelf. De videokast in de arcadehal of de spelcomputer thuis maakte dus muziek, in plaats van dat het muziek afspeelde. Hoewel het technisch mogelijk was om opgenomen muziek weer te geven, moesten componisten hun creaties programmeren en zich daarbij schikken naar de beperkte capaciteit die gameconsoles hadden. Dit kwam omdat de ontwikkelaars van oudsher meer waarde hechten aan graphics. Muziek verloor het daarnaast vaak van geluidseffecten bij het verdelen van het schaarse computergeheugen. De electronische gamemuziek was daarom veel minder hi-fi dan elektronische muziek uit dezelfde tijd.  

De eerste videospelletjes uit de jaren vijftig en zestig hadden zelfs helemaal geen geluid, Pong (1972) was met zijn korte bliepjes de eerste. Het populaire Space Invaders (1978) zette zes jaar later de toon voor alle toekomstige gamemuziek. De soundtrack – die bestond uit vier tonen die naarmate het spelletje vorderde steeds sneller elkaar opvolgden – beïnvloedde de gameplay en was daarmee een belangrijk onderdeel van het spel. Daarmee veranderde de kijk op gamemuziek. 

Naast technische redenen is gamemuziek totaal anders dan bijvoorbeeld filmmuziek, omdat het andere functies vervult. Iedereen speelt een spelletje anders en dus kan een compositie veel moeilijker op vaste punten een accent geven. Het is niet te voorspellen wanneer gebruikers zich blij of bang (moeten) voelen, zoals dit bij een film wel kan. Daardoor moeten componisten heel anders te werk gaan. Bij punten waar de speler geen invloed heeft, zoals bij het intro of het game over-scherm, zijn de raakvlakken met filmmuziek veel groter. 

Muziek moet daarnaast altijd leuk blijven, ook als de speler al een uur zit te zwoegen op een level. Componisten als Ron Hubbard (Commodore 64) en Koji Kondo (Nintendo) bewezen in de jaren tachtig dat een goede melodie enorm bijdroeg aan het spelplezier. Rond deze tijd werd gamemuziek een volwassen genre, zeker in Japan waar serieuzer naar gamesoundtracks geluisterd werd. 

Vanaf het moment dat spelletjes vooraf opgenomen geluid gingen bevatten, begin jaren negentig, begon ook bestaande popmuziek en klassieke muziek een rol te spelen in games. Sommige gamesoundtracks waren in feite niets meer dan compilaties, zoals de bekende Grand Theft Auto-serie. Deze ontwikkeling had echter ook tot gevolg dat componisten opnames van traditionele instrumenten tot hun beschikking hadden. In feite hadden zij nu evenveel mogelijkheden als hun collega’s bij de film. Het symfonieorkest maakte al snel zijn opwachting, bijvoorbeeld in het werk van Michael Giacchino (actief sinds 1994).

Het feit dat componist Giacchino zich later ontpopte tot een bekend medewerker van animatie-, en speelfilms, zegt veel over de verbeterde status van gamemuziek. Het is tevens opvallend dat enkele bekende filmcomponisten (Hans Zimmer, Danny Elfman) zich na de millenniumwisseling ook op games gingen toeleggen. Rond deze periode begonnen muziekwetenschappers zoals Karen Collins zich te interesseren in het genre. Ook verschenen er heruitgaves van gamemuziek, zoals Sid Chip Sounds.  Met het opnemen van klassieke gamemuziek, in Japan al decennia een bekend gebruik, voltooide het London Philharmonic Orchestra in 2011 de emancipatie van gamemuziek. 



 
audio fragmenten
Booom – Spaceinvadub [Space Invaders-bewerking]
Ron Hubbard – Monty on the run
Koji Kondo – Overworld theme [Legend of Zelda]
Angèle Dubeau, Pietà, Nobuo Uematsu (componist) – Final Fantasy
London Philharmonic Orchestra, Ari Pulkkinen (componist) – Angry Birds theme
Austin Wintory - Threshold [Journey]
Nintendo Entertaintment System Nintendo Entertaintment System
bekijk ook deze wijzers
klassiek
Ballet 1900-2000
Het ballet kent een rijke geschiedenis. Veel belangrijke componisten hebben zich met het genre beziggehouden. In deze webwijzer leest u alles over de ontwikkeling van het ballet in de twintigste eeuw.
wereld
Arabische muziek
De Arabische wereld strekt zich uit van Marokko in het westen tot Oman in het oosten. In de loop van eeuwen ontwikkelde zich in dit deel van de wereld een unieke, verfijnde muziek.