Wat was de titel van de grootste hit van Black Sabbath?
Black Night
Communication Breakdown
Paranoid
Sabbath Bloody Sabbath
onderwerpen
Pop goes the soundtrack
De banden tussen de filmindustrie en populaire muziek zijn altijd nauw geweest. Diverse componisten begonnen hun loopbaan op Broadway of als poparrangeur. De eerste filmcomponisten schreven naast scores ook weleens een liedje, want dat was handig promotiemateriaal. 

Popsterren waren op hun beurt regelmatig te zien op het grote witte doek. Voor hen leverden een rol in een film goede reclame op. Zo ontstond er het systeem van innige samenwerking tussen de twee industrieën, die op elkaar vertrouwden om zo veel mogelijk aandacht voor hun producten te genereren. Denk maar aan de (B-)films van Elvis Presley en The Beatles.

Dit hoofdstuk biedt een overzicht van bands en popartiesten die niet alleen een liedje voor een film maakten, maar een complete soundtrack verzorgden. Sommigen speelden daarnaast nog een (hoofd)rol in de film. Kanttekening: onderstaande films bevatten vaak een van een ervaren filmcomponist.

Miles Davis - Ascenseur Pour L'Échafaud (1958) 
Slechts een paar uur had Miles Davis nodig voor zijn bijdrage aan Ascenseur Pour L'Échafaud. Tijdens een concertreeks in Parijs werd Davis gevraagd om mee te werken aan de Franse film noir. Davis nam vervolgens op één avond de soundtrack op. Met slechts minieme aanwijzingen aan zijn vier medemusici improviseerde Davis het geheel, geholpen door de op de studiomuur geprojecteerde onvoltooide film. 

Simon & Garfunkel The Graduate (1968) 
Hoewel Paul Simon door tijdgebrek wilde af zien van medewerking aan de soundtrack, liet hij zich overhalen om zijn nieuwe compositie Mrs. Roosevelt te gebruiken. De titel werd veranderd in Mrs. Robinson, naar een karakter in de film, en het liedje vormt samen met andere Simon & Garfunkel-nummers de hoeksteen van de soundtrack.

Curtis MayfieldSuper Fly (1972) 
Maar weinig soundtracks halen meer geld op dan de film die ze ondersteunen. De muziek die soulzanger Curtis Mayfield voor de blaxploitationfilm Super Fly maakte, was echter zo sterk dat het de film gemakkelijk overschaduwde. Het maatschappijkritisch conceptalbum groeide uit tot een soulklassieker.

The Bee GeesSaturday Night Fever (1977) 
Het succes van de film Saturday Night Fever was vooral toe te schrijven aan de perfecte soundtrack. The Bee Gees schreven hiervoor nummers voor anderen (Yvonne Elliman, Tavares), maar de hits Stayin’ Alive, Night Fever en How Deep Is Your Love voerden ze zelf uit. De combinatie van soepele discobeats met de koortjes van de Gibb-broers bleek een winnende.

Prince & The RevolutionPurple Rain (1984
Met zijn hoofdrol in Purple Rain brak Prince definitief door. Ondanks dat de film zelf nogal teleurstellend was, bleek de zijn muziek een schot in de roos. Purple Rain won twee Grammy’s en een Oscar. Het titelnummer, When Doves Cry en Let’s Go Crazy werden grote hits. 

Whitney HoustonThe Bodyguard (1992) 
Oorspronkelijk werd The Bodyguard geschreven met Diana Ross in gedachte. Pas jaren later werd Whitney Houston gevraagd voor de rol door tegenspeler en producer Kevin Costner. Hij stelde voor om Dolly Partons I Will Always Love You te zingen. Het werd Houstons signature song en zorgde ervoor dat The Bodyguard de beste verkochte soundtrack ooit werd. 

Air The Virgin Suicides (2000) 
Tijdens het maken van haar donkere debuutfilm The Virgin Suicides gebruikte regisseur Sofia Coppola  het album Moon Safari van Air als referentie. Hierna vroeg ze het Franse electroduo om nieuwe muziek te maken, met een van hun beste albums als gevolg. Air voorzag ook een boek en een klassieke stomme film van muziek.

Eddie Vedder Into The Wild (2007) 
Intiem album waarmee de Pearl Jam-zanger zich losmaakte van zijn wereldberoemde rockband. Hiermee raakte hij het thema van Into The Wild – waarin de hoofdpersoon zich geheel wil terugtrekken uit de maatschappij - in de kern.

Jonny GreenwoodThere Will Be Blood (2008)
Dit album van Jonny Greenwood (Radiohead) laat zien dat een popmuzikant ook echte filmmuziek kan schrijven. In zijn score maakt Greenwood, net als zijn grote voorbeeld Olivier Messiaen, veel gebruik van de ondes martenot, een electronisch instrument.

Trent Reznor & Atticus RossThe Social Network (2010)
Soundtrack bij de film over het leven van Facebook-baas Matt Zuckerberg. Trent Reznor (Nine Inch Nails) tekende samen met Atticus Ross voor de muziek. Het met donkere, electropop gevulde The Social Network werd alom bejubeld en bekroond met diverse prijzen. 
audio fragmenten
Miles Davis - Diner au Motel
Simon & Garfunkel - Mrs. Robinson
Curtis Mayfield - Super Fly
The Bee Gees - Stayin' Alive
The Bee Gees - How Deep Is Your Love
Prince - When Doves Cry
Prince - Purple Rain
Whitney Houston - I Will Always Love You
Air - Playground Love
Air - Bathroom Girl
Eddie Vedder - Long Nights
Jonny Greenwood - Prospectors Arrive
Trent Reznor & Atticus Ross - Magnetic
Prince - Purple Rain Prince - Purple Rain
bekijk ook deze wijzers
jazz
Jazz deel 1 - Van hot jazz tot freejazz

Lees hier over de ontwikkeling van jazz tot het einde van de jaren zestig, van hot jazz tot swing en van bop tot freejazz.  

populair
Rock-'n-roll
Deze webwijzer gaat over rock-'n-roll. Niet zomaar een rage uit de jaren vijftig, maar het begin van iets gigantisch:  de popmuziek.