De belangrijkste balletcomponist ten tijde van Lodewijk XIV was:
Beauchamps
Molière
Lully
Rameau
onderwerpen
Televisie en theme songs
Muziek schrijven voor televisie is vaak heel anders dan voor film. Om te beginnen zijn er allerlei technische verschillen, waarvan het contrast tussen de hi-fi-apparatuur van een bioscoop en die van de gemiddelde huiskamer misschien wel de belangrijkste is. Componisten moeten daarom rekening houden met de geringe weergave van bas en de minder wijde stereospreiding van televisies. Hiernaast zijn er inhoudelijke verschillen. Televisieprogramma’s en series zijn bijvoorbeeld vaak korter dan films en bevatten daarom ook kortere scènes en meer dialoog. 

Toch vinden we in televisiesoundtracks ook veel dezelfde zaken terug, zoals leidmotieven en muzikale ondersteuning van emoties en het plot. De verschillen tussen cinema en televisie lijken in de 21ste eeuw daarnaast te verdwijnen door de komst van high budget series. Daardoor is er ook meer geld voor muziek en meer tijd om te componeren. Ingewikkelde, symfonische soundtracks voor televisie zijn allang geen uitzondering meer.

Karakteristiek voor de televisiesoundtrack is de theme song. Een uit de radiocultuur overgewaaide liedjesvorm om programma’s herkenbaar te maken. Een pakkende melodie of introsong is het perfecte middel om publiek te trekken en een programma te onderscheiden van (tussentijdse) reclame. Een goede theme song zet de toon voor wat komen gaat en zegt ‘dames en heren, we gaan beginnen!’

Hieronder een lijst van tien theme songs die u gehoord moet hebben (en waarschijnlijk al heeft!)

Frankie Laine – Rawhide (1958) 
De Amerikaanse westernserie Rawhide was een groot succes in Nederland en bijna iedereen kon Frankie Laine’s ‘rolling, rolling, rolling’ meezingen. Het werd geschreven door tekstschrijver Ned Washington en componist Dimitri Tiomkin, die samen ook Do Not Forsake Me Oh My Darling schreven. Washington was verder verantwoordelijk voor When You Wish Upon A Star (Pinnochio), terwijl Tiomkin ook bekende symfonische scores op zijn naam heeft staan.

De Fabeltjeskrant – Hallo Meneer De Uil (1968)
Welke Nederlander heeft dit liedje (of een 'vieze' variant ervan) niet gezongen? De muziek was van Ruud Bos, een absolute grootheid in Nederland op het gebied van televisiemuziek. Van zijn hand waren bijvoorbeeld de intro's van Zeg Eens Aaa en  Dagboek Van Een Herdershond.

Tonny Eyk –Studio Sport (1974) 
Waarschijnlijk de bekendste Nederlandse tune aller tijden van een man die decennialang aanstekelijke melodieën uit zijn mouw leek te schudden. Tonny Eyk schreef ook de liedjes voor Van Kooten & De Bie, Avro’s Toppop en de Mini-Playbackshow. Tot groot verdriet van veel kijkers werd in 1995 de tune vervangen door een nieuwe bewerking. Onder grote druk herstelde de NOS in 2001 haar fout met een nieuwe versie die dichter bij het origineel lag.

Pratt & McClain – Happy Days (1976) 
Dezelfde nostalgie naar de jaren vijftig die de Amerikaanse samenleving deed smullen van American Graffiti en Grease, zorgde voor het gigantische succes van de tv-serie Happy Days. Ook in Nederland werd er genoten van de show die werd ingeluid door het onsterfelijke doowopliedje van one hit wonders Pratt & McClain.

Jan Hammer – Miami Vice(1984)
Het synthrockintro van Miami Vice van Jan Hammer werd in 1985 een hit in Nederland. Twee jaar later behaalde Hammer zelfs de nummer 1-positie met Crockett’s Theme, dat voor een aflevering voor de politieserie geschreven was.

Harry Bannink – Het Klokhuis (1988) 
Het Klokhuis, het wetenschapsprogramma voor kinderen, wordt al ruim 25 jaar vergezeld door het funky intro van de befaamde componist Harry Bannink (Ja Zuster, Nee Zuster, De Film Van Ome Willem). Oorspronkelijk zat er ook zang bij, maar deze werd na twee jaar weggelaten. De (bas)gitaren en blazers waren herkenbaar genoeg!

Danny Elfman – The Simpsons Main Theme (1989) 
De bekende filmcomponist Danny Elfman (Good Will Hunting, Batman, Big Fish) noemt het thema van The Simpsons zijn meest populaire werk. The Simpsons is de langstlopende Amerikaanse comedyserie en het intro van Elfman (met vaak een nieuwe saxsolo van Lisa Simpson) is erg belangrijk voor de show. 

Angelo Badalamenti – Twin Peaks Theme  (1991)
Angelo Badalamenti, die veel met David Lynch werkt, is een goed voorbeeld van een moderne componist die veel met elektronica werkt, maar dankzij klassieke elementen (zoals het ) toch in een traditie blijft staan.  

Toots Thielemans – Circle Of Smiles (1995)
Nog herkenbaarder dan de karakters De Cock en Vledder uit Baantjer was het thema dat Toots Thielemans voor de tv-serie maakte.

Ramin Djawadi – Game of Thrones (2011)
Het openingsthema van Game of Thrones, van de Duitster Ramin Djawadi, is een goed voorbeeld van een symfonische tv-soundtrack. Djawadi's werk heeft een Middeleeuws karakter,  terwijl hij liedteksten uit de oorspronkelijke GOT-boekenreeks verwerkt tot popsongs voor The National, Snow Patrol en Sigur Rós
audio fragmenten
Frankie Laine – Rawhide
De Fabeltjeskrant –Hallo Meneer De Uil
Tonny Eyk – Studio Sport
Pratt & McClain – Happy Days
Gary Portnoy – Where Everybody Knows Your Name
Mike Post, Pete Carpenter - The A-Team
Jan Hammer – Miami Vice
Harry Bannink – Het Klokhuis
Danny Elfman – The Simpsons Main Theme
Angelo Bandalamenti – Twin Peaks Theme
The Rembrandts – I’ll Be There For You
Toots Thielemans – Circle Of Smiles
Alabama 3 – Woke Up This Morning
RJD2 & Aceyalone – A Beautiful Mine
Ramin Djawadi – Game Of Thrones
Game of Thrones Game of Thrones
bekijk ook deze wijzers
klassiek
Klassiek in Vogelvlucht II
Kent u dat? De wereld van de klassieke muziek in willen stappen, maar u weet niet waar te beginnen? Hier laten wij u kennismaken met muziek uit de romantiek en de 20ste eeuw.
klassiek
Opera
Opera’s kunnen heftige emoties oproepen, zodanig zelfs dat ze revoluties teweeg hebben gebracht. Lees hier meer over de meesterwerken en over de geschiedenis van het genre tot aan de twintigste eeuw.