Een vrouwelijke componist is in de eerste plaats een componist. Toch? Waarom zou de gendertheorie zwaarder moeten wegen dan het artistieke oordeel wanneer het gaat om
Fanny versus
Felix Mendelssohn, om
Clara versus
Robert Schumann? Kijken we echter puur sociologisch, dan gaat het toch al weer gauw over de vrouw in een tegenwerkende mannenwereld. Louise Farrencs positie als vrouw aan het Parijse
… conservatorium van de 19e eeuw was wat dat betreft een unicum. Zelf was zij een leerling van Reicha, die Haydn en Beethoven nog had meegemaakt. Dankzij haar echtgenoot, de uitgever Aristide Farrenc, kon Louise Farrenc haar vroegste pianocomposities (1825-1839) uitgeven. Haar Etudes (die aan Mendelssohn doen denken) werden verplichte kost voor iedere pianostudent aan het Conservatoire de Paris. Haar symfonieën (waarvan twee op deze cd) bleven ongepubliceerd, maar werden wel meermaals uitgevoerd in Parijs en elders. Daarnaast behoorde Louise Farrenc tot de pioniers op het terrein van de oude muziek. Deze cd is de eerste van een cyclus met Farrencs integrale symfonische muziek. Dirigent Laurence Equilbey wil daarnaast aandacht besteden aan Farrencs tijdgenoten, zoals Emilie Mayer, Fanny Mendelssohn en Clara Schumann. (HJ)meer