Terug naar boven

Symphonies 6 & 8

Catalogusnr.:AAX9906
Product:1 superaudiocompactdisc
Bestel-info:
Genres:
Object status:

(Nog) niet beschikbaar

Uitgebracht:Februari 2016
Opname techniek:DDD
Totale speelduur:1:09:06
Jouw waardering:
  • *
  • *
  • *
  • *
  • *
Gemiddeld:nog geen waarderingen

Genresymfonie

De Symfonie geldt als een ideale belichaming van de zogenaamde Weense klassieke stijl (Haydn, Mozart en Beethoven). ‘Klassieke stijl’ wil allerminst zeggen dat deze muziek koel en afstandelijk is. Licht en donker strijden hier met elkaar, om in een hogere orde met elkaar verzoend te worden. Hoogtepunten in het genre zijn de Londense Symfonieën van Haydn, de Jupiter-Symfonie van Mozart en de Negen Symfonieën van Beethoven. De latere symfonieën uit de romantiek vormen een tweestromenland. Mendelssohn, Schumann en Brahms hielden vast aan het traditionele stramien van Haydn en Mozart, terwijl Berlioz, Bruckner en Mahler de grenzen van de symfonische expressie steeds verder verlegden. meer

ComponistLudwig van Beethoven

Met zijn verwrongen blik en verwilderde haardos behoort Ludwig van Beethoven tot de meest archetypische verschijningen van de westerse cultuur. Zijn belang voor de klassieke muziek is nauwelijks te overschatten: de schokgolven van zijn Grosse Fuge en de Hammerklaviersonate waren tot ver in de 20e eeuw merkbaar. Beethovens muziek was er niet om feodale en kerkelijke hoogwaardigheidsbekleders te vleien. Zijn composities waren eerder merktekens op het pad van zijn eigen individuatie; soms plagerig en sardonisch, dan weer woedend en sarcastisch, maar altijd met een diepe compassie voor minderbedeelden. 'Dat de ongelukkige zich mag troosten met het vinden van een lotgenoot' schreef Beethoven in het Heiligenstädter Testament. Beethovens oeuvre wordt vaak in drie periodes verdeeld. Gedurende de eerste periode bouwde Beethoven voort op wat Haydn en Mozart hem hadden aangereikt ('Mozarts geest uit Haydns handen'). Kenmerkend voor deze periode zijn de Kwartetten op.18, de beide eerste symfonieën, de Sonate Pathétique en de Mondscheinsonate. De confrontatie met toenemende doofheid (waarvan het voornoemde Heiligenstädter Testament getuigenis aflegde) markeert het begin van de tweede periode. Tot deze middenperiode behoren meesterwerken als de Derde Symfonie 'Eroïca', de Vijfde Symfonie 'Noodlot', de Zesde Symfonie 'Pastorale', het Vierde en Vijfde Pianoconcert, de Sonata Appassionata (pianosonate nr.23) en de opera Fidelio. De laatste periode wordt gekenmerkt door muziek van een ongehoorde visionaire kracht, alsof alle grenzen doorbroken moeten worden: 'Alle Menschen werden Brüder' (aldus de koorfinale van de Negende Symfonie). Tot deze periode behoren ook de Kwartetten op.127-135, de Pianosonates nr.28-32 en de Missa Solemnis. (HJ) meer

Tracks