In het Sjostakovitsj-jaar 2006 komt Decca met een aantal fraaie compilaties van oud, maar niet verouderd materiaal uit de catalogus. Deze box, met concerten, orkestsuites en kamersymfonieën, opent met Chailly's succesvolle opname van de beide Jazz Suites. Nou ja, jazz...: de muziek heeft meer te maken met wat destijds in de music hall populair was met bijvoorbeeld Gershwin. Tegen de Chailly-opname
… zou je hooguit het bezwaar hebben dat het allemaal net iets te goed is: juist in ietwat drogere uitvoeringen kan het sardonische karakter van deze pastiches heel mooi naar voren komen. Net als met sommige Decca-cd's rond Rossini, Verdi en Puccini heeft Chailly bij enkele van zijn Sjostakovitsj-releases moeite gedaan om vergeten materiaal voor de eeuwigheid veilig te stellen. Grote muziek is het niet altijd, maar het is toch aardig dat de filmmuziek van bijvoorbeeld het verhaal van het kleine domme muisje (een soort Tom & Jerry-cartoon) hiermee ontsloten is. Bij de kamersymfonieën gaat het om Rudolf Barshai's gewetensvolle arrangementen naar Sjostakovitsj' Derde, Vierde, Achtste en Tiende Strijkkwartet. Verder bevat de compilatie ondermeer uitvoeringen van het Eerste (Mullova) en Tweede (Kremer) Vioolconcert, de beide Celloconcerten (Schiff) en De Executie van Stepan Razin (o.l.v. Herbert Kegel). Bij het laatst genoemde werk uit 1964 gaat het (net als in de Symfonie nr.13) om een toonzetting voor bas, koor en orkest naar een gedicht van de dichter en Sovjet-criticus Yevtushenko. (HJ)meer