Terug naar boven

Operadagen Rotterdam 2016

Operadagen Rotterdam is een jaarlijks terugkerend fenomeen. Het menu van het festival is geschikt voor zowel fijnproevers als alleseters. Van 20 t/m 29 mei 2016 kon het publiek genieten van muziektheater op verrassende locaties in Rotterdam. Muziekweb zet nog eens de 5 hoogtepunten van het festival op een rijtje.

Akasha
Muziek van Daniel Cross
Het Rosa Ensemble laat zich inspireren door de theorie van alles. Heden, verleden en toekomst zijn in het universum verbonden door het zogeheten Akasha-veld. Met een duizelingwekkend spiegelend decor laat het Rosa Ensemble het publiek letterlijk door de ruimte zweven. Het Rosa Ensemble en Daniel Cross werkten eerder samen op de cd's Troubling for sugar en Diepe wildernis.

Folie à Deux
Muziek van Emily Hall
De prijswinnende Britse componist Emily Hall werkt in deze cross-over opera samen met de IJslandse Sjón, langdurig de tekstschrijver van Björk. Speciaal voor dit werk werd een elektromagnetische harp ontworpen die de elektriciteitsmast een stem geeft. Letterlijk en figuurlijk vliegen de vonken er vanaf.

Slumberland
Muziek: An Pierlé en Fulco Ottervanger
Slumberland is een adembenemende filmisch-muzikale tocht naar de wereld van de nacht. Een reeks wonderbaarlijke en grappige figuren ontmoeten elkaar in een droomwereld. Zij worden tot leven gebracht door live muziek en filmbeelden.

La Voix Humaine
Muziek: Francis Poulenc
Poulencs lyrische tragedie La Voix Humaine wordt wel getypeerd als een antiliefdesduet, maar eigenlijk is er helemaal geen sprake van een duet. We horen maar één stem, die van de vrouw. Zij telefoneert met haar ex-minnaar, wiens woorden wij alleen kunnen raden. De Vlaamse Naomi Beeldens vertolkt de radeloze vrouw op indringende wijze en brengt zo een hommage aan het meesterwerk van Francis Poulenc en Jean Cocteau.

American Disasters/The Wound-Dresser
Muziek: John Adams
Graag geziene gast OT rotterdam keert terug op het festival met American Disasters. Een double bill over twee jonge mensen die de dood onder ogen zien. Dit verhaal wordt meesterlijk gecombineerd met John Adams' muziekstuk The Wound-Dresser.