Terug naar boven

Van Eigen Bodem: Oost ontmoet West

Muzikanten kijken graag over grenzen en Nederlandse artiesten vormen geen uitzondering. Vandaar dat deze aflevering van Van Eigen Bodem is gewijd aan Nederlandse artiesten die zich lieten inspireren door muziek uit het Nabije en Verre Oosten. Hieronder zijn vijf muziekfragmenten te horen van muzikanten zonder grenzen.

Een van de eerste Nederlandse muzikanten die experimenteerde met intercontinentale muziekfusies was Chris Hinze. De fluistist werkte samen Afrikaanse en Aziatische muzikanten en reisde ter inspiratie tot in Tibet waar hij twee delen van zijn Tibet Impressions opnam.

Chris Hinze – Every living being

De Arabische wereld riep lange tijd exotische beelden van harems en buikdanseressen. Die clichés kwamen ook terug in de ‘Arab disco’ van het Abdul Hassan Orchestra. Abdul Hassan was een pseudoniem van de succesvolle producer Hans van Eijck (Tee Set). Met Arabian Affair scoorde The Abdul Hassan Orchestra in 1978 haar enige top 40-hit.

The Abdul Hassan Orchestra – Arabian affair

Met de komst van immigranten uit het Midden-Oosten kwamen er ook steeds meer muzikanten voor wie het combineren van muziekstijlen en Oost en West letterlijk in het bloed lijkt te zitten. De bandleden van de Rotterdamse groep East Meets West waren eind jaren tachtig pioniers met een uniek ‘world fusion’-geluid.

East Meets West – Keklik

Een van de muzikanten op East Meets West’s debuutalbum is Michel Banabila. Met een Jemenitische vader en een Nederlandse moeder leek het combineren van muziek uit Oost en West een logische stap. Banabila’s muziek is tegelijk ook vernieuwend en vooruitstrevend vanwege het gebruik van elektronische instrumenten en effecten.

Banabila & Mete Erker – Route planner

Met al die fusies kan het zo zijn dat er ook compleet nieuwe genres ontstaan. Zo komt de groep No Blues, de uitvinders van ‘Arabicana’ (een mix van americana en Arabische muziek), gewoon uit Brabant!

No Blues - Ya dunya

(PdK)