Terug naar boven

De Tijdmachine: De Beste Gameliedjes

In september 2015 was het dertig jaar geleden dat Nintendo het spel Super Mario Brothers op de markt bracht. Het computerspel was een gigantisch succes. De aanstekelijke muziek van de Japanse componist Koji Kondo was doorslaggevend voor deze populariteit. Sindsdien wordt gamemuziek uiterst serieus genomen. Muziekweb zet 5 beste gameliedjes voor je op een rijtje.

Dit intro van Super Mario Bros. (1985) is nog steeds een hoogtepunt in de geschiedenis van de gamemuziek. Het ogenschijnlijk makkelijke melodietje hoef je maar een keer te horen om nooit meer te vergeten. Daarentegen zit het ritmisch wel lastig in elkaar. Zo blijft het ook na duizend keer horen leuk. Een belangrijke kwaliteit voor gamemuziek.

Koji Kondo – Ground Theme

Nobuo Uematsu is vrijwel even populair als zijn landgenoot Kondo. In Japan is het normaal dat symfonieorkesten zijn composities uitvoeren in concertzalen. Ook in de westerse wereld wordt dat steeds gebruikelijker. De Canadese violiste Angèle Dubeau brengt op deze opname delen uit zijn soundtrack van Final Fantasy, een cultklassieker in de gamewereld.

Nobuo Uematsu – Final Fantasy

Ook in ons land werd gamemuziekgeschiedenis geschreven. Jeroen Tel componeerde als tiener al herkenningsmelodieën voor Commodore 64-spelletjes. Deze computer stond bekend om de mogelijkheden op muzikaal vlak. Hoewel die naar huidige maatstaven beperkt waren, wist Tel indrukwekkende geluiden eruit te toveren. Dertig jaar later is de Nederlander nog steeds actief als soundtrackcomponist.

Jeroen Tel – Cybernoid 2

Dit heerlijke huppelende melodietje van de Finse componist Ari Pulkkinen komt uit de populaire mobiele game Angry Birds. Sinds 2009 proberen miljoenen spelers wereldwijd zo goed mogelijk de boze vogels af te schieten op allerlei bouwsels. Dat gaat niet altijd goed en de frustratie die hiermee gepaard gaat, verdwijnt als sneeuw voor de zon als dit thema weer begint.

Ari Pulkkinen – Angry Birds theme

De techniek van videospelletjes heeft nooit stilgestaan. Dat is niet alleen te zien aan de steeds betere graphics en snellere gameplay, maar ook aan de soundtracks. Tegenwoordig is het mogelijk om puntgave opnames van echte instrumenten te gebruiken. De Amerikaan Austin Wintory maakte in 2012 deze spannende soundtrack die niet had misstaan bij een avonturenfilm.

Austin Wintory – Threshold

(PdK)