Terug naar boven

Curiosa klassiek: gids voor avant-garde muziek

Avant-garde muziek, dat is toch obscure en tegendraadse herrie? Soms wel, maar soms is die ook gewoon fascinerend, of zelfs mooi. Twee albums van het LTM-label geven een beknopte maar leerzame spoedcursus 20e-eeuwse avant-garde muziek.

Het eerste verzamelalbum draagt de titel A Young Person's Guide To The Avant-Garde. Het cd-boekje geeft in het Engels veel achtergrondinformatie over de geselecteerde componisten.

Onder de vele pianostukjes klinkt ook de compositie Aeolian harp. De Amerikaanse componist Henry Cowell paste een nogal merkwaardige speelmanier toe: in plaats van de toetsen van de vleugel te beroeren, buigt de pianist zich over de klankkast en bespeelt de pianosnaren. Zo klinkt het instrument net als een harp.

Aeolian harp, van Henry Cowell

Ter gelegenheid van de 10e verjaardag van de Russische revolutie schreef de Oekraïense componist Aleksandr Mosolov in 1927 een groot loflied op machinewerk, De ijzergieterij.

De ijzergieterij, van Aleksandr Mosolov

Van de Duitse componist Karlheinz Stockhausen wordt zijn Gesang der Jünglinge uit 1956 geroemd als het eerste meesterwerk van elektronische muziek. De combinatie van elektronische geluiden met jongenszang klinkt heel bijzonder.

Gesang der Jünglinge, van Karlheinz Stockhausen

Op het tweede verzamelalbum The French Avant-Garde In The 20th Century zijn alleen de Franse componisten uitgelicht. Met ook hier weer genoeg Engelstalige informatie in het cd-boekje. Klankentovenaar Edgar Varèse componeerde een elektronisch gedicht.

Poème électronique, van Edgar Varèse

De muziek van de eigenzinnige Erik Satie is heel toegankelijk. De grappige titel van dit pianowerk betekent 'stukjes in de vorm van een peer'.

Morceaux en forme de poire, van Erik Satie

(SvdP)