Terug naar boven

Basiscollectie Klassiek: Orkestwerken uit Franse opera

Mooie melodieën, meeslepende ritmes en sfeervolle instrumentaties. Veel mensen houden van operamuziek – zolang er maar niet in gezongen wordt. Gelukkig zijn er genoeg momenten in een opera waarin alleen het orkest te horen is. Sommige van deze orkeststukken zijn zo geliefd dat ze ook los in de concertzaal uitgevoerd worden. In dit artikel worden een aantal hoogtepunten besproken uit de Franse opera en operette.

Het Franse publiek was dol op ballet. Een Franse opera hoorde daarom altijd een ballet te bevatten. Dus toen de componist Christoph Willibald von Gluck een Franse versie maakte van zijn succesvolle opera Orfeo ed Euridice, was hij zo verstandig balletmuziek toe te voegen. Daaronder bevond zich een van zijn mooiste orkestwerken: het Ballet des Ombres Heureuses met zijn prachtige fluitsolo.

Gluck: Ballet des Ombres Heureuses (zie album)

De Italiaanse operacomponist Gioachino Rossini werd verafgood in Parijs. Hij componeerde er Guillaume Tell in 1829. De ouverture van die opera eindigt met een galop die bijna iedereen kan meezingen. De galop is een dans die populair werd in de jaren 1820 in de balzalen van Parijs. Het was een soort dans waar de jeugd enthousiast van werd en waarbij de oudere generatie ongerust het hoofd schudde. Wild en energiek.

Guillaume Tell (Rossini): Galop uit de ouverture (zie album)

Voor zijn satirische operette Orphée aux Enfers (1858) gebruikte Jacques Offenbach een galop om de goden ongegeneerd uit hun dak te laten gaan. De muziek werd later gebruikt in de Parijse nachtclubs voor de Can-can.

Orphée aux Enfers (Offenbach): Galop infernale (Can-can) (zie album)

In de theaters van Parijs hoorden schandalen erbij. In 1875 werd het Parijse operapubliek geschokt door een personage die schaamteloos op het podium met haar heupen wiegde: de zigeunerin Carmen. De componist Bizet was nog nooit in Spanje geweest, maar toch wist hij met de ouverture van Carmen het publiek snel te brengen naar een wereld van zigeuners en stierenvechters.

Carmen (Bizet): Ouverture (zie album)

Drie maanden na de première van Carmen stierf Bizet aan een hartaanval. Hij was 36 jaar oud en maakte niet meer mee dat zijn opera een wereldhit werd. Het was een enorm verlies voor de operawereld. Carmen is een van de beroemdste opera's ter wereld, maar ook de orkestsuites van Carmen zijn bijzonder geliefd. De entr'acte muziek voor de derde akte toont een lyrische kant van Bizets muziek.

Carmen (Bizet): Entracte 2 (zie album)

Het personage Carmen werd het schoolvoorbeeld van de femme fatale. In de laat 19e-eeuwse opera glorieerde de femme fatale om aan het eind van de voorstelling miserabel aan haar einde te komen. In de opera Thaïs wordt de titelheldin, een courtisane uit Alexandrië, door een monnik bekeerd tot het christendom. In de beroemde Méditation vertelt het orkest hoe Thaïs tot het besluit komt om haar leven drastisch te veranderen.

Thaïs (Massenet): Méditation (zie album)

Voor wie meer mooie orkestwerken uit opera's wil ontdekken... De cd Vissi D'Arte: Opera For Orchestra bevat orkestarrangementen van Italiaanse en Franse aria's. De cd Opera Without Words is gewijd aan de beroemdste orkestwerken uit opera's.

Wie zich in minder bekende werken uit de Franse opera wil verdiepen, kan luisteren naar de dubbelcd Grand Gala de Musique Francaise, de cd Famous French Overtures of de cd Ballet Music And Entr'actes From French Opera.