Uit het ogenschijnlijke niets was daar in 2005 ineens De Jeugd van Tegenwoordig. Waar een klassieke band doorgaand bestaat uit één frontman en (pakweg) drie bandleden, werden hier drie frontmannen opgevoerd in de vorm van Vieze Freddy/Vjeze Fur, Willie Wartaal en Faberyayo, begeleid door eenmansband/muzikale duizendpoot Bas Bron. Na doorbraakhit Watskeburt?! rijst bij sommigen de vraag of de rapgroep een ludieke eendagsvlieg is, maar in de twintig jaar daarop wordt het tegendeel duidelijk: met een steeds verder uitdijende discografie groeit het toonaangevende, tegendraadse en humoristische kwartet uit tot geliefde festivalheadliner en niet weg te denken vaste waarde binnen de Nederlandse muziek.
De verfrissende combinatie van electrobeats en met aanstekelijke slang gevulde raps maakt van eerste single Watskeburt?! (van debuutalbum Parels Voor De Zwijnen) meteen een nummer-1-hit. Het slangwoord ‘watskeburt’ vindt zijn oorsprong bij Heist-Rockah, de rapper uit Amsterdam-Noord wiens naam daarom klinkt bij de opening (‘Props voor de Heist-Rockah!’). Het opnemen van Freddy’s couplet kost vele takes, mede omdat hij het initieel probeert op te nemen in een twee keer zo snel tempo. Willie Wartaal, met wie Freddy voorafgaand aan De Jeugd van Tegenwoordig het duo Baksteen vormt, is de betreffende avond niet in de studio, en ontbreekt op de track.
In 2008 verschijnt het tweede, ijzersterke album De Machine, met daarop onder meer de singles Hollereer en Buma In Me Zak. De plaat demonstreert op alle fronten een grote voorwaartse ontwikkeling, specifiek ook voor rappers/vocalisten Faberyayo, Freddy en Wartaal. Op Flap Flap levert Bas Bron zijn interpretatie van een typische ‘down south’ hiphopbeat, waarover Faberyayo een van zijn meest memorabele coupletten aflevert, bolstaand van originele vondsten (‘Verenigde Naties ik ben aan-aan als Kofi’). In lijn met de stijl van Texaanse ‘chopped & screwed’-mixtapes is zijn stem omlaag gepitched, wat het slepende couplet extra gewicht geeft. De mompelende megalomane freestyle van Vjeze Fur maakt het af (‘Vjeze, noem me Springsteen, Bruce, ik ben the boss’).
Na het succes van De Machine moet de groep terug naar de tekentafel met als resultaat het album De Lachende Derde. Waar in de groep de gedachte leeft om het uitbundige Sexy Beesten als eerste single te kiezen, oppert manager Kostijn Egberts (met Bas Bron oprichter van het label Magnetron Music) het meer kwetsbare Sterrenstof. Dat blijkt een schot in de roos. Met de toegankelijke, hitgevoelige productie en het met kopstem gelaagde refrein (door Freddy oorspronkelijk bedoeld als couplet) groeit het meezingbare Sterrenstof uit tot hun grootste hit. De coupletten van Faberyayo en Wartaal zijn zelfreflectief en opvallend persoonlijk, zo stipt Willie aan hoe hij opgroeide met zijn drugsverslaafde moeder.
In het oeuvre van De Jeugd is de extravagante levensstijl van sex, drugs en rock 'n-roll geen onbekend thema. De meer duistere kant van die medaille komt op geen enkel ander album helderder naar voren dan Ja, natúúrlijk! (2013). Op de stemmige afsluiter Dromen Van Karton, die inclusief uitgesponnen synth-outro meer dan negen minuten duurt, huist een uitgebluste energie (‘Gifstoffen zweten in een businesstenue, weg liggen bibberen in een chique hotel, wil verdwijnen uit de luxe, het liefst zo snel’). Producer Bas Bron, ook bekend als (of onderdeel van) onder meer Bastian, Fatima Yamaha, Seymour Bits en Comtron, neemt het refrein voor zijn rekening. Zijn vocalen klinken vaker op hooks/tracks van De Jeugd, waaronder Sorry (De Machine), Huilend Naar De Club (De Lachende Derde) en Ze Is Pas Net Begonnen (Moderne Manieren).
Na de albums Manon (2015), Luek (2018) en Anders (Different)(2018) wordt Moderne Manieren in 2023 het eerste nummer-1-album van de groep. Naast veel house-invloeden bevat de plaat het aanstekelijke De Jakkaman. Deze dansbare mode-ode aan het dragen van een uitgesproken jas bevat een funky baslijn, een met souplesse gezongen refrein (‘Je kan me vinden met een hele domme jakka aan’) en karakteristiek solerend outro van Bron. Het aanhoudende/hernieuwde succes lijkt te suggereren dat er ook na twintig jaar nog meer dan genoeg voor de formatie in het verschiet ligt.
Simon Dopper
