De Poolse Wanda Landowska speelde een belangrijke rol in de revival van het klavecimbel. Aan het begin van de vorige eeuw toerde ze hiervoor rond door heel Europa en Rusland. Manuel de Falla componeerde voor haar een prachtig kamermuzikaal klavecimbelconcert (1923-26), dat helaas te bescheiden was naar Landowska’s smaak. De Falla’s voorbeeld was niettemin reden voor Poulenc om eveneens een
… klavecimbelconcert te componeren, maar dan met een flink orkest. Beide concerten zijn hier te beluisteren. Na de naïeve primitieve klanken van De Falla kan de slapstick van Poulenc wel wat melig overkomen. Toch is ook Poulencs Concert Champêtre (1927) een fraaie prestatie. Poulenc verhulde zijn serieuze kanten niet, het concert dooft verrassend genoeg uit als een nachtkaars. Poulenc schreef aan De Falla dat hij zijn Concert Champêtre als het kleine broertje van De Falla's concert beschouwde. Dat was ietwat bescheiden. Qua bezetting en speelduur overtreft Poulencs concert dat van De Falla ruimschoots. (HJ)meer