De Britse componist John Foulds (1880-1939) was iemand met opvallend uiteenlopende interesses en bezigheden. Al in de jaren '90 van de 19de eeuw was hij zijn tijd ver vooruit met het experimenteren met kwarttonen. Tegelijkertijd verwierf hij populariteit als componist van 'light music'. Daarnaast was hij geïnteresseerd in muziek van buiten-Europese culturen. De laatste jaren van zijn leven bracht
… hij door in India, waar hij ondermeer onderzoek deed naar de volksmuziek. Behalve door zijn salonmuziek werd Foulds ook zeer bekend door zijn "World requiem", dat volgens The New Grove een nog al smakeloos eerbetoon was aan de slachtoffers van de Eerste Wereldoorlog. Foulds verdient echter meer aandacht dan de paar regels die The Grove aan hem gewijd heeft, zoals blijkt uit een cd van Kathryn Stott met zijn pianomuziek. De cd bevat inderdaad heel wat zoetigheid, die het destijds goed zal hebben gedaan in de salons. Heel anders van karakter zijn echter de "Essays in the modes, op.78", waarmee de cd opent. Deze werken verraden Foulds interesse in niet-westerse modi, zoals de Zuid-Indiase Raga's. Volgens Malcolm MacDonald, die een toelichting schreef bij deze cd, wijzen deze werken vooruit naar bepaalde werken van Messiaen, die eveneens beïnvloed werden door Indiase muziek. Het is dan ook een merkwaardig toeval dat de jonge Messiaen de cursussen in Indiase muziek bezocht die Foulds echtgenote Mayd McCarthy in de jaren '20 in Parijs gaf. Interessant zijn ook de "Music-pictures group VII (Landscapes)", waarvan het eerste, "Moonrise: Sorrento" nog al weeïg is. Het tweede stuk, "Nightfall: Luxor", is echter een prachtige evo-catie, dankzij het doeltref-fende gebruik van slechts een samenklank. (H.J.)_meer