In het laatste decennium van de negentiende eeuw waren de 'soirées du vendredi' de ontmoetingsplek bij uitstek voor musici in Sint-Petersburg. Deze avonden waren georganiseerd door Mitrofan Belyayev, een hartstochtelijk muziekliefhebber en amateur-violist. Toen hij met deze soirées begon, had hij al verschillende muzikale plannen geïnitieerd. Zo was hij al sinds 1883 als mecenas opgetreden voor
… de jonge Alexander Glazunov (1865-1936) en had hij in 1885 te Leipzig een muziekuitgeverij opgericht. Bij die firma zouden ruim tweeduizend werken, waaronder veel van Russische origine, verschijnen. Daaronder bevond zich een tweetal albums met kwartetmuziek, getiteld 'Les Vendredis'. Het waren stukken die waren uitgevoerd tijdens, en soms zelfs speciaal geschreven voor de bovengenoemde reeks soirées. De namen van de auteurs verraden dat Belyayev alle Petersburgse musici van faam naar zijn soirées wist te lokken, maar er werd ook muziek gespeeld van mensen wier achtergrond heden nog nauwelijks achterhaald kan worden. Zo klinkt op deze cd een 'Berceuse' van een zekere Maximilian d'Osten-Sacken, van wie slechts bekend is dat hij in de negentiende eeuw geboren moet zijn. De meeste werken in de twee bundels, en dus ook op deze cd, zijn van identiek gehalte: korte karakterstukken, waarin charme belangrijker is dan diepzinnigheid. Uitzonderingen zijn een gedegen uitgewerkt Allegro van Nikolay Rimsky-Korsakov (1844-1908) en een dito Prelude en fuga van Belyayevs protégé Glazunov. Opvallend zijn verder onder meer een Scherzo van Nikolai Sokolov (1859-1922) dat gebaseerd is op 'thèmes populaires' uit de Franse regio Basse-Bretagne en een nadrukkelijk archaïsch aandoende Sarabande van Anatoly Liadov (1855-1914). Al met al is het gehalte van de muziek nogal wisselend, maar de bijzondere achtergrond van het repertoire - geschreven toen er in Rusland nog nauwelijks een kamermuziektraditie bestond - en het prima spel van het Quatuor Ravel maken dat dit zonder meer een belangwekkende cd is. (JvG)meer