De Tsjechische componist Bohuslav Martinu (1890-1959) studeerde muziek in Praag, maar verliet in 1910 het conservatorium zonder diploma. Zijn ambitie was echter niet gedoofd, want in 1923 trok hij naar Frankrijk waar hij les nam van Roussel. Franse muziek had al daarvoor een grote aantrekkingskracht op hem uitgeoefend en deze werd nu nog sterker. Martinu maakte kennis met Stravinsky en de leden van
… de Groupe de six, en adopteerde hun ideaal van een heldere, van alle zwaarwichtigheid ontdane neo-classicistische muziek. Het beviel Martinu zo goed in Frankrijk dat hij er bleef. Uiteindelijk zou hij nooit meer naar Tsjechië terugkeren, want de Tweede Wereldoorlog dreef hem naar de Verenigde Staten, waar hij vooral met zijn symfonieën naam zou maken, en na de oorlog weigerde hij naar het inmiddels communistische Tsjecho-Slowakije te gaan. Het oudste werk op deze cd is Les rondes uit 1930, voor hobo, klarinet, fagot, trompet, twee violen en piano. Het is een zesdelig suite-achtig stuk, waarvan de delen kort zijn en een luchtige atmosfeer hebben, geheel naar neo-classicistische snit. Martinu verbindt deze echter met duidelijk aan de Tsjechische volksmuziek ontleende elementen. Heel anders klinkt de Fantasie voor ondes Martenot, hobo, piano en strijkkwartet uit 1944; een overwegend lyrisch en veel minder bits werk van ongeveer een kwartier. De cd is verder gevuld met twee stukken uit Martinu's laatste levensjaar: de Musique de chambre no.1 voor klarinet, strijktrio, harp en piano en het Nonet voor blaaskwintet en strijkkwartet (zonder tweede viool, maar met contrabas). Hierin keert Martinu weer terug naar zijn neo-classicistische idioom. Mede door de ongebruikelijke bezetting wordt deze muziek niet vaak uitgevoerd en daarom is het verschijnen van deze cd van de Solistes de l'Orchestre Philharmonique du Luxembourg zeer prijzenswaardig. (JvG)_meer