Dat Glinka met zijn opera's een nationaal-russische stijl kon propageren die buiten Rusland als zodanig werd herkend, was mogelijk gemaakt door een aantal achttiende-eeuwse componisten die, tenminste in de belangrijkste Russische steden, de contemporaine westerse muziek hadden geïntroduceerd. Een van de sleutelfiguren in deze ontwikkeling was Dmitri Bortnyansky (1751-1825). Dankzij vorstelijke
… ondersteuning had hij een aantal jaren in Italië kunnen studeren bij Galuppi, en zich aldus grondig kunnen verdiepen in de actuele Italiaanse stijl. In 1779 keerde hij terug naar Rusland waar hij, gestaag in de hiërarchie opklimmend, verschillende muzikale functies zou bekleden. Een selectie uit Bortnyansky's instrumentale muziek valt te beluisteren op deze cd. Bijna alle hier opgenomen stukken werden geschreven voor Bortnyansky's koninklijke werkgevers, van wie Catharina de Grote de belangrijkste was. Het is zonder uitzondering door en door Italiaanse muziek qua stijl; juist daardoor kon Rusland aansluiting met de Europese muziek kon vinden. Aldus is het belang van deze muziek ten dele meer gelegen in de historische omstandigheden dan in de 'puur' muzikale kwaliteiten ervan, hetgeen niets afdoet aan Bortnyansky's vakmanschap. Hij schreef muziek die zich in haar verve en zwier in positieve zin onderscheidt. (JvG)meer