Het artistieke credo van André Caplet (1878-1925) was even duidelijk als bescheiden: hij wilde muziek schrijven die nieuw was, maar tegelijk vertrouwd. Revolutionaire wendingen in het componeren waren hem een gruwel, omdat hij meende dat men het publiek daarmee alleen maar op dwaalsporen bracht. De klinkende uitwerking van die ideeën komen duidelijk naar voren op deze cd met kamermuziek voor harp,
… gecombineerd met verschillende bezetting. Het omvangrijkste werk is Caplets Conte fantastique voor harp en strijkkwartet (1908/1923). Het stuk heeft een vertelling van Edgard Allan Poe als uitgangspunt, maar wil geen pure illustratie van het verhaal zijn en heeft dan ook een eigen muzikale logica. Het 'nieuwe, maar toch vertrouwde' idioom dat Caplet nastreefde blijkt geheel in de lijn Fauré-Ravel te liggen. De combinatie van harp en strijkers blijkt bijzonder succesvol te zijn en werkt beter dan de curieuze bezetting van de Impressions d'automne (1905), waar de harp aan de combinatie van 5 houtblazers, twee celli en orgel nauwelijks iets weet toe te voegen. In de andere werken van onder anderen Henriette Renié en Florent Schmitt overheerst dezelfde ontspannen welluidende atmosfeer als bij Caplet, wiens motto dan ook in zekere zin als leidraad bij het beluisteren van deze cd als geheel kan gelden. (JvG)meer