Het meest opvallende element in de onvoltooide "Tiende symfonie" van Gustav Mahler is een angstaanjagende dissonant in het eerste deel, waardoor het lijkt alsof de wereld vergaat. Vaak is deze dissonant profetisch uitgelegd: men hoorde er bijvoorbeeld de komende wereldoorlogen in. Het ligt echter meer voor de hand deze muziek te beluisteren tegen de achtergrond van Mahlers omstandigheden. In 1910,
… toen hij zijn grootste succes beleefde met de première van zijn "Achtste symfonie", had Mahler tevens te maken met hartklachten en huwelijksproblemen. Sigmund Freud, die door Mahler geconsulteerd werd, zal weinig moeite gehad hebben om te constateren dat de problemen grotendeels voortkwamen uit Mahlers kleingeestige en tirannieke paternalisme. Zo had Mahler aan het begin van hun huwelijk bedongen, dat Alma, die sensitieve liederen schreef, haar componeren zou opgeven. Aan het eind van zijn leven betreurde Mahler dit diep en wat betreft is de "Tiende symfonie" een grote liefdesverklaring aan Alma. In het laatste deel van deze symfonie klinkt de dreigende dissonant opnieuw. Daarna volgt echter een van de mooiste passages die Mahler geschreven heeft. Aan het eind schreef Mahler de woorden: für dich Leben! Für dich Sterben!" en de naam "Almschi". Dirigent Julian Reynolds, die al lang een grote affiniteit koesterde voor het werk van Alma Mahler, heeft alle liederen van Alma Mahler bewerkt voor kamerorkest. Ze zijn te beluisteren in een uitvoering van sopraan Charlotte Margiono en het Brabants Orkest onder leiding van Julian Reynolds. De cd bevat ook de ballade "Waldgespräch" van Alma's leermeester Zemlinsky. (H.J.)_meer