Dit album is grotendeels een recital van twee bevlogen countertenors met aria’s, duetten en cantates uit de Italiaanse barok. Neem de cantate Medea in Corinto van
Antonio Caldara. De tovenares Medea werd door haar geliefde Jason (die van het gulden vlies) aan de kant geschoven voor een chiquere partij. Medea nam daarop gruwelijk wraak door hun beide zoontjes te vermoorden. Theatermakers van
… Euripides tot Cherubini, van Grillparzer tot Pasolini hebben zich door het verhaal laten inspireren. Maria Callas vertolkte Medea zowel op de planken als op het witte doek. In de bewuste cantate van Antonio Caldara - hier gezongen door countertenor Carlo Vistoli - lopen de emoties vanzelfsprekend hoog op, en dat in zakformaat. Is het nodig om er meer over te zeggen? De toelichting bij het boekje kan je het gevoel geven dat de muziek van een andere planeet komt, vanwege al die details over barokke genres en mythologieën. En dat terwijl het simpelweg over de liefde gaat, met het gedoe dat van alle tijden is. Rustiger, hoewel toch ook verwarrend, is Damigella Tutta Bella van Claudio Monteverdi. Let wel: zonder Monteverdi’s expressie was de overige vocale muziek van deze cd er waarschijnlijk nooit gekomen. (HJ)meer