Onder de al haast ontelbare kerken en de verschillende al dan niet religieuze instituten waar in het 17de eeuwse Milaan een bloeiende muziekpraktijk bestond, namen de nonnenkloosters een aparte plaats in, die zij te danken hadden aan het buitengewoon hoge niveau van musiceren. Op de kerkelijke hoogtijdagen trokken er zoveel mensen naar hun kerken om de nonnen in hun afgescheiden deel van het gebouw
… te kunnen horen spelen en zingen, dat het volgens contemporaine berichten regelmatig voorkwam dat mensen flauwvielen doordat men zo massaal op elkaar gedrongen stond. Het Italiaanse ensemble Cappella Artemisia heeft op deze cd een reconstructie uitgebracht van de Kerstnachtvespers van zo'n nonnenkloosterkerk, te weten de Santa Radegonda en daarvoor bijna uitsluitend geput uit de muziek van één der meest begaafde nonnen, Chiara Margarita Cozzolani (1602-ca 1677). Van wie zij het componeren leerde is onbekend. Haar rond 1650 geschreven zettingen van verschillende psalmen en het Magnificat weerspiegelen de actuele stromingen van haar periode en hebben de typerende afwisseling van concertante gedeelten met dubbelkorige passages. De tekstuitbeelding is rijk en gevarieerd. Deze uitvoering is niet alleen een heel mooie opname-première, maar geeft ook een goed beeld van een voorbije kerkmuziekpraktijk, waarin anonieme nonnen een standaard neerzetten, die door alle musici uit die periode als maatgevend werd beschouwd. (JvG)_meer