Sinds de Renaissance, toen veel musici uit Frankrijk, Bourgondië en andere landen naar Italië trokken, is Italië altijd een exportland van muziek en musici geweest. Weliswaar bleven de buitenlanders komen, maar dat was meestal slechts voor enkele jaren studie, waarna de meesten weer naar hun vaderland terugkeerden, om aldaar de Italiaanse vruchten van hun onderwijs uit te dragen. Een markante
… uitzondering op deze regel is de loopbaan van Johann Simon Mayr (1763-1845). Deze Mayr was afkomstig uit een klein Beiers dorp, waar hij door de plaatselijke Jezuïten werd opgeleid. In 1789 trok hij naar Bergamo, waar hij de rest van zijn leven zou blijven, ondanks een aanbod van Napoleon om in Parijs de keizerlijke kapel te gaan leiden. Dat bod tekent Mayrs roem, die overigens niet alleen op zijn composities was gebaseerd, maar ook op zijn pedagogische activiteiten aan de door hemzelf opgerichte school in Bergamo, waar onder anderen Donizetti zijn leerling was. Mayr schreef een groot aantal werken, waaronder 74 opera's en het hier door solisten, het Civico Coro Filarmonico di Milano en het Orchestra Stabile di Bergamo onder leiding van dirigent Pierangelo Pelucchi opgenomen "Requiem". Deze monumentale zetting van de dodenmis, gecomponeerd in 1815, neemt anderhalf uur in beslag en maakt direct duidelijk waarom Mayr zo beroemd was. Het is een plezierig geschreven werk, vol afwisseling en het doet bijvoorbeeld nauwelijks onder voor het destijds algemeen hoog aangeschreven "Requiem" van Cherubini. Een hele aangename cd kortom, met verrassend fraai repertoire. (JvG)_meer