In zijn oudere jaren werd Michelangelo Buonarotti bekoord door de schoonheid van de jonge architect Tommaso de' Cavalieri. De meesterschilder vereeuwigde de knappe jongen in zijn fresco's van het Laatste Oordeel in de Sixtijnse Kapel, waar de Heilige Thomas trekken kreeg van Tommaso. Zo hebben de schilderingen wellicht op meer dan één manier grote indruk gemaakt op Emilio de' Cavalieri, zoon van
… Tommaso en componist van Rappresentatione Di Anima Et Di Corpo, in feite een studie van het Laatste Oordeel. Dit werk neemt in de muziekgeschiedenis een belangrijke plaats in omdat het een van de allereerste opera's is geweest. Multitalent Cavalieri componeerde het werk nadat hij het hof van Florence de rug had toegekeerd, waarschijnlijk omdat hij al langere tijd op gespannen voet leefde met collega-componisten Caccini en Peri, beiden strijders om de titel 'componist van de eerste opera'. Maar wellicht was Cavalieri hun een stapje voor. Mede dankzij de bescherming van Kardinaal Aldobrandini, een tegenstander van Ferdinando de Medici, kon hij zijn Rappresentatione schrijven in Rome, waar voor het heilige jaar 1600 allerlei speciale festiviteiten gepland waren. Geen carnaval dat jaar (op verbod van de Paus). Wel een tot dan toe ongekend spektakel in het Oratorio Della Vallicella. Maar of het publiek dat een goed alternatief vond? (CP)meer