Een programma met werken van verschillende componisten, sommige bekend, andere niet, de oudste geboren in 1567, de jongste gestorven in 1791. En toch klinkt de muziek op dit album bijna alsof het één werk is door terugkerende stijlelementen als verhoogde chromatiek en dalende ostinato baslijnen. De componisten waren bijna allemaal verbonden aan Venetië en het Hamburgse hof en veel werken hebben
… een liturgische functie. Het lijden van Christus is een centraal thema. De dood van Christus, zoals beleefd door de Maagd Maria is het onderwerp van twee vocale composities. Luisteraars zullen wellicht de melodie herkennen van Monteverdi’s Pianto Della Madonna, want de componist gebruikte hiervoor een van zijn allereerste hits: het Lamento D’Arianna met zijn dalende baslijn. De cantate Il Pianto Di Maria van Giovanni Battista Ferrandini werd lange tijd toegeschreven aan Georg Friedrich Händel, maar nu blijkt toch maar weer dat ook minder bekende tijdgenoten hun juweeltjes hebben achtergelaten. Een mooi album met een goed uitgekozen, origineel programma. (CP)meer