Winnares van de eerste American Idols (2002). Maakt prettig in het gehoor klinkende pop zoals de Nederlandse nummer 1-hit Because Of You. Niet zelden pakt ze ook uit met flinke rockers zoals Since U Been Gone. Met vier albums op haar naam weet Clarkson als één van de weinige Idols-winnaars haar succes te prolongeren en een respectabele discografie op te bouwen die rond All I Ever Wanted (2009) wel roept om vernieuwing.
meer
Aan het begin van het nieuwe millennium brak een aantal opvallende vrouwelijke singer/songwriters door. Norah Jones, KT Tunstall en Katie Melua combineerden allen folk, pop en jazz. Melua overtrof het commerciële succes van Norah Jones toen haar debuutalbum Call Off The Search de nummer-1 positie in de Britse albumlijst bereikte.
Anouk mag zich de succesvolste rockzangeres van Nederland noemen. Eerst zingt de in Den Haag geboren zangeres jarenlang in een achtergrondkoor. Haar carrière raakt echter in een stroomversnelling wanneer zij samen met Barry Hay (Golden Earring) enkele nummers zingt op een Haags festival. Hij vraagt of ze een single op wil nemen en Anouk tekent een platencontract. Debuutalbum Together Alone (1997), met daarop het uiterst succesvolle nummer Nobody’s Wife, slaat geweldig aan. Sindsdien is Anouk niet meer weg te denken van de Nederlandse podia en festivals. Met enige regelmaat komt ze in het nieuws door haar eigenzinnige persoonlijkheid. Maar zelfs de strubbelingen met bandleden, managers en platenbazen kunnen Anouks enorme populariteit niet aantasten.
De grote platenmaatschappij EMI zette Corinne Bailey Rae in 2006 met veel vertrouwen in de markt. Ze moest de Engelse tegenhanger worden van Norah Jones. Zo groot werd ze niet direct, maar de jazzy soul liedjes van haar debuut waren in Nederland goed voor een gouden plaat. Over de hele wereld werden maar liefst 4 miljoen exemplaren verkocht van dit werkje, dat deed denken aan zowel Billie Holliday als Nelly Furtado. Toen haar man Jason Rae (tevens muzikant in haar band) in 2008 overleed aan een overdosis, kwam er een einde aan haar sprookje. Pas in 2010 verscheen Rae's tweede album, dat begrijpelijkerwijs volstond met indrukwekkende sombere liedjes.
Het onverwacht grote succes van Norah Jones en Katie Melua, in de eerste jaren van het nieuwe millennium, opende ook in Nederland deuren voor talentvolle vrouwelijke singer/songwriters. Een van de meest opvallende nieuwe talenten was de jonge Rockacademie-studente Stephanie Struijk uit het Limburgse Roggel. Het door haar ontdekker Tren van Enckevort (Rowwen Heze) geproduceerde debuutalbum Away Frome Here (2005) – Stevie Ann was toen amper achttien jaar oud - werd overladen met prijzen, waaronder een Essent Award en een Zilveren Harp. De opvolger Closer To The Heart verschijnt twee jaar later en laat hetzelfde rootsy poprockgeluid horen, in sterk persoonlijk getinte liedjes.
Het succes kwam niet snel voor Racoon. Na twee redelijk succesvolle albums en de radiohit Feel Like Flying leek het doek in 2001 zelfs definitief te vallen voor de Zeeuwse band, toen ze werden gedropt door platenmaatschappij Sony. In de gedwongen pauze die volgde na deze tegenslag stippelde de band, samen met producer en bandcoach Michel Schoots, rustig de koers van hun verdere carrière uit. Het derde album Another Day, dat vier jaar later volgde, liet akoestisch getoonzette luisterpop horen. Racoon haakte zo feilloos aan bij de trend van rustige luisterpop die internationaal door het succes van Jack Johnson was ingezet. De single Love You More werd een enorme hit in Nederland en de naam van Racoon was definitief gevestigd.
Trijntje Oosterhuis dook schijnbaar uit het niets op toen ze in 1996 tijdens de opening van de Amsterdam ArenA voor 50.000 bezoekers het door John Ewbank geschreven De Zee zong. De zangeres zong echter al sinds eind jaren tachtig met haar broer Tjeerd in Total Touch. Die groep brak in 1997 door met Somebody Else’s Lover, dat een uitgekiende mix van r&b, soul en pop liet horen. In 2001 viel de groep uit elkaar en ging Trijntje werken aan een soloalbum waarvoor haar broer overigens nog een groot deel van de songs componeerde. Haar titelloze debuutalbum verscheen in 2003. Een jaar later tekende de zangeres een contract bij het prestigieuze jazzlabel Blue Note. Strange Fruit, waarop Trijntje onder meer materiaal van Billie Holliday zong, werd een groot succes. Een samenwerking met Burt Bacharach kreeg een platina randje toen er van het album The Look Of Love 70.000 exemplaren werden verkocht.
De blinde zanger/gitarist Raul Midon brak door in Nederland door het duet (Where Is The Love) dat hij met Trijntje Oosterhuis opnam. Maar daarvoor bracht hij tijd door met verschillende internationale sterren als Shakira, Enrique Iglesias en Christina Aguilera. Midon werd ontdekt in New York door Arif Mardin, de man die ook Norah Jones ontdekte. Samen met Arif Mardin en diens zoon Joe vervolmaakten ze Rauls muzikale formule, waarin jazz, soul en Latijns-Amerikaanse invloeden samenkomen. Zijn gedistingeerde pop spreekt een groot publiek aan maar heeft ook genoeg diepgang om de kritische luisteraar te kunnen boeien.
Bono Vox van U2 was een van de weinige echte rockhelden van de jaren tachtig. Hij wist met de Ierse band internationaal erkenning af te dwingen met een politiek betrokken benadering van muziek. Met zijn vroege werk bracht de band alternatieve rock naar de stadions, waarbij Bono’s expressieve vocalen en de heldere gitaarlijnen van The Edge nauw communiceerden met de ritmesectie, die bestond uit bassist Adam Clayton en drummer Larry Mullen Jr. In 1987 bereikte U2 de supersterrenstatus met het album The Joshua Tree, waarmee hun geluid uit de jaren tachtig een groots hoogtepunt bereikte. In de jaren negentig begon de band bewust afstand te nemen van dat epische imago en voegde elementen uit ambient, dance en elektronica toe aan het songmateriaal van Achtung Baby uit 1991. Gedurende dat decennium putten ze verder uit deze bron. Ze begonnen de 21ste eeuw in hun triomfantelijke oude vorm en werden gebroederlijk omarmd door zowel nieuwe fans als fans voor het leven.
David Gray is een Engelse singer/songwriter met een trouwe aanhang in Nederland. Alleen in Ierland lijkt de zanger nog populairder. Zijn album White Ladder (1998) is er het best verkopende album ooit en werd maar liefst 29 (!) maal met platina bekroond. Aanvankelijk begon Gray als folkie singer/songwriter die zichzelf begeleidde op piano en akoestische gitaar. Zijn meer orkestrale aanpak leidde tot een doorbraak naar een groter publiek. Grays songs doken ook opvallend vaak op in populaire speelfilms.
Toen in 2002 Jamie Cullum op het toneel verscheen met zijn mix van jazz, pop en een vleugje rock, werd de charmante en hippe Brit direct omarmd door een groot publiek. Cullum bleek als geen ander een grote schare mensen te kunnen interesseren voor liedjes die dankzij jazzinvloeden wat ingewikkelder in elkaar zaten dan de gemiddelde popmuziek. Zijn eerste twee platen werden grotendeels gevuld met favoriete nummers van andere artiesten, uiteenlopend van George Gershwin tot Radiohead, maar vanaf Twentysomething (2004) stonden er steeds meer eigen composities op zijn albums. Rond deze tijd werd Cullum ook in Nederland een vaste waarde. Het poppy album Catching Tales en het meer op rock georiënteerde The Pursuit deden het erg goed in de Nederlandse hitlijsten.
In haar jeugd zingt de Almelose Ilse de Lange in verschillende plaatselijke countrybands, totdat ze in 1997 wordt binnengehaald door Warner Nederland, waarna contacten worden gelegd met de Amerikaanse vestiging in Nashville. Het contract dat ze daarmee sluit, als eerste Nederlandse countryartiest ooit, zorgt voor enorm veel publiciteit in Nederland. Het debuutalbum World Of Hurt (1999), dat ze opneemt met de Amerikaanse producer Barry Beckett, bereikt dan ook binnen de kortste keren de platina status. Na eindeloos uitstellen wordt de plaat tot grote teleurstelling van Ilse niet in Amerika uitgebracht. Op de platen die volgen verandert DeLange langzaam van typische countryzangeres naar een volwassen, mainstream rockzangeres. De populariteit van de goedlachse zangeres blijft onverminderd groot.
Met hun debuutalbum Hopes And Fears (2004) begaf het Britse trio Keane zich op het terrein dat voorheen exclusief toebehoorde aan Coldplay: melancholieke Britpop met grootse melodieën. Hoewel sommigen de band een waterig aftreksel van Radiohead noemen, hebben de zorgvuldig op piano gecomponeerde liedjes van dit gitaarloze combo een kwaliteit die doet denken aan popsongschrijvers als Billy Joel en Elton John, mede door de aanstekelijke melodieën.