(bron: wikipedia)Robin Albers (Jaydee) ('s-Gravenhage, 1956) is een Nederlandse presentator, dj en producer. Ook produceerde hij platen voor verschillende projecten. Zo maakte hij als Jaydee de househit Plastic Dreams en was hij betrokken bij hits van The Sunclub en Jody Bernal....
meer
(bron: wikipedia)Speedy J (pseudoniem van Jochem George Paap) is een Nederlandse technoproducent uit Rotterdam. Hij staat bekend om het maken van techno, maar heeft gedurende zijn carrière geregeld uitstapjes gemaakt naar andere genres zoals Intelligent Dance Music. Het meest bekend is hij om de hit Pullover uit 1991. Ook is hij erg vaak te zien op technofeesten over de hele wereld.
Speedy J. begint als dj en producer in de late jaren tachtig. Hij kocht tweedehands apparatuur en begon te experimenteren... meer
Underworld werd in de jaren tachtig opgericht als Freur en speelde toen synthipop. In de jaren negentig groeide de groep onder haar nieuwe naam uit tot één van de belangrijkste vernieuwers binnen de electronica. Hoewel de basiselementen in het geluid van Underworld goed te herkennen zijn (trance, dub, ambient en een vleugje punk) is Underworlds sound altijd meer dan de som der delen. Underworlds troefkaart is de zang van Karl Hyde. Met zijn halfgesproken halfgeschreeuwde zanglijnen klinkt hij als een maffe gospelzanger op een houseparty.
(bron: wikipedia)Fierce Ruling Diva bestaande uit Jeroen Flamman en Jeff Porter (Abraxas) zijn begin jaren 90 begonnen met het produceren van housemuziek. Met hits zoals Wipped Kream, Floorfiller ("Rubb it in"), You gotta believ en Atomic slide ("Rise Up & Work NYC") hebben ze Nederland op de dancekaart gezet. Vele classics komen van hun label Lower East Side Records maar zijn buiten Nederland vaak uitgebracht op het Britse label React.
Flamman & Abraxas waren tevens de bedenkers van de in... meer
Leftfield is een Britse danceact die bestaat uit Neil Barnes en Paul Daley. De groep was in de jaren negentig populair en is met name bekend om singles Not Forgotten, Open Up en het album Leftism. Ook werd hun muziek veel gebruikt in films. De muziek is onder andere te horen in de films Trainspotting, The Beach en Lara Croft: Tomb Raider.
(bron: wikipedia)Cappella is een Engels-Italiaanse dance-groep, die vooral in de jaren 80 en 90 van de 20e eeuw populair was. De grote man achter Cappella is de Italiaanse producer en platenbaas Gianfranco Bortolotti (1959) uit Brescia. Hij produceert de singles voor het project dat met de jaren in allerlei verschillende gedaanten naar buiten kwam.
Bortolotti, die bedrijfskunde en communicatie studeerde, begon in italodiscoscene van de jaren tachtig. Zijn grootste inspiratiebron was DJ Pierre (niet te verwarren met de Amerikaanse housedj). In... meer
(bron: wikipedia)Age of Love uitgebracht in 1990 op het Belgische label Diki Records. Age of Love was een danceproject dat van de Italiaanse producers Bruno Sanchioni (later bekend van BBE) en Giuseppe Cherchia. Ze zijn bekend voor de gelijknamige tranceklassieker The Age of Love. Dit werd door een remix van het Duitse tranceduo Jam & Spoon een hit. Dit staat bekend als een van de eerste echte trancehits.
Het originele nummer van Age of Love werd in 1990 uitgebracht. Het was... meer
(bron: wikipedia)Anita Dominika Cornelia van Lierop (Simmern, Duitsland, 7 maart 1963), vooral bekend als Nikkie Van Lierop en onder de artiestennaam ', is een Belgische zangeres en auteur.'
Van Lierop brak door in de newbeatperiode en samen met Maurice Engelen nam ze onder verschillende pseudoniemen talloze nummers op. Het bekendste nummer uit die periode is Rock to the Beat, uitgebracht onder het pseudoniem 101.
In 1996 nam ze met C.J. Bolland het nummer Sugar Is Sweeter op, dat een grote hit... meer
(bron: wikipedia)Technotronic was een Belgische New Beat-groep rond Jo Bogaert.
Technotronic werd opgericht door Jo Bogaert eind jaren 80. Bogaert was een van de drijvende krachten tijdens de hoogdagen van de New Beat. Ook toen de New Beat-rage overvloog stond hij niet stil en hij bleef sleutelen aan een eigen geluid.
Het debuut van Technotronic werd Pump Up the Jam. Op het podium stond Felly Kilingi, maar in de studio werd gerapt door de Zaïrese Manuela Kamosi (Ya Kid K). Manuela... meer
De opmars van The Prodigy is niet los te zien van die van de Britse rave scene, die sinds de jaren tachtig massa’s jongeren de dansvloer op dreef. Onder de muzikale leiding van Liam Howlett wist The Prodigy de vette beats van techno te combineren met onverwachte samples, die uit dub, sixties beat en zelfs kindermuziek kwamen. In tegenstelling tot de meeste dance acts had The Prodigy een opwindende live act, met punk Keith Flint en mc Maxim Reality als blikvangers. In 1996 kwam het album The Fat Of The Land uit, met opwindende hitsingles als Firestarter en het controversiële Smack My Bitch Up. Dat jaar behoorde The Prodigy tot de grootste bands ter wereld, met een miljoenenverkoop aan albums. Met het inzakken van de populariteit van de breakbeat ging het ook neerwaarts met de carrière van The Prodigy, dat in het nieuwe millennium geen grote hits meer wist te scoren.