Jeroen van Koningsbrugge en Dennis van de Ven werden bekend bij het grote publiek met hun populaire sketchprogramma Draadstaal. De studenten aan de Toneelacademie van Maastricht leerden elkaar in 1996 kennen en werden beste vrienden. Nadat ze allebei verhuisd waren naar Amsterdam vormden ze het duo Jurk! Op het Camerettenfestival kwam het duo niet ver, maar televisie bleek een succesvol medium: Kannibalen (BNN), Nieuw Dier (Talpa) en Draadstaal (VPRO). Begin 2010 komt het debuutalbum Avondjurk uit, tevens de titel van een theatertour. Het belandt direct bovenaan de Album Top100 en hun single Zou Zo Graag wordt onverwacht eerste in de iTunes hitlijst. Een grote inspiratiebron voor het duo is Tenacious D, een band die rocksterren parodieert.
meer
Door het inzenden van een liedje voor een studentenwedstrijd nam het leven van de doodgewone Tilburgse student Guus Meeuwis een heel andere wending. Het Is Een Nacht (Levensecht) werd in 1995 een enorme Nederlandse hit. In plaats van als eendagsvlieg in de boeken te verdwijnen scoorde Meeuwis met zijn band Vagant aan de hand van zijn producer ‘Deurzakker’ Willem van Schijndel nog enkele hits, die hem echter gevaarlijk dicht in het carnavalsgenre deden terechtkomen. Met de André Hazes-compositie Geef Mij Je Angst maakte hij de overstap naar het luisterlied, waarin hij uitgroeide tot een absolute topper. De concerten in het Eindhovense PSV-stadion waren uiterst succesvol, een nieuw bewijs van de hoge status van de zanger die als geen ander het Nederlandse ideaalbeeld ‘zo gewoon gebleven’ belichaamt.
Met De Schreeuw Van De Leeuw is tv-presentator Paul de Leeuw vanaf 1990 één van de meest controversiële figuren van Nederland. Zijn scherpe humor, waarmee hij graag heilige huisjes omtrapt, verdeelt het Nederlandse tv-publiek. De Leeuw blijkt al snel meer dan een schreeuwlelijk. Hij speelt sterke rollen in musicals en films. Zijn gevoelige kant komt naar boven in zijn luisterliedjes. Vanaf 1991 brengt De Leeuw elk jaar een cd uit. Meestal kiest hij voor het luisterlied, maar soms ook voor een vrolijke meezinger. Met Ik Wil Niet Dat Je Liegt, Vlieg Met Me Mee en 'K Heb Je Lief scoorde hij grote hits. De Leeuw zingt ook graag duetten, o.a. met Ruth Jacott, André Hazes en Jan Smit.
Thomas Acda en Paul de Munnik leren elkaar in 1989 kennen op de Kleinkunstacademie in Amsterdam. Het duo richt zich op theater, maar wanneer hun debuut-cd met liedjes uit de voorstelling aanslaat, richt het duo zich op de muziek. Vanwege hun tweestemmige zang, herkenbare teksten en gewone-jongens-imago groeien ze al snel uit tot lievelingen van het Nederlandse publiek. De meezinger Niet Of Nooit Geweest (1998) wordt een grote hit. Daarnaast scoren Acda en De Munnik samen met Van Dik Hout onder de naam de Poema’s grote hits met Mijn Houten Hart en Zij Maakt Het Verschil.
In 2004 schuift het duo de akoestische aanpak opzij voor de wat stevigere rockopera Ren Lenny Ren. De drie albums die volgen gaan muzikaal eveneens meer de diepte in. De cd's blijven wel nog altijd gekoppeld aan een succesvol theaterprogramma. In 2014 besluiten Acda & de Munnik hun samenwerking te beëindigen, wat ze in 2015 overtuigend doen met een show in Carré.
Wie dacht dat na het uiteenvallen van The Cats en BZN de palingsound definitief was bedorven, komt bedrogen uit. Vanaf 2005 duiken weer jonge Volendamse groepen op met een voorliefde voor harmonieuze pop. In tegenstelling tot hun illustere voorgangers zingen de huidige groepen vaak in het Nederlands. Zo ook de drie jonge vrienden Jaap Schilder, Jaap Kwakman en Jan Dulles, die eind jaren negentig nog in de Engelstalige rockband Bluebus speelden. Het trio won een radioprijsvraag en dat leverde de groep het voorprogramma van Bon Jovi op. Het debuutalbum onder de naam 3JS , Watermensen (2007) kwam binnen op nummer 6 in de Nederlandse album top-100. De albums die volgden waren steevast in de top 5 te vinden. Gitarist Schilder moest in 2013 wegens een neurologische aandoening noodgedwongen stoppen. Zijn rol werd overgenomen door zijn zoon Jan.
Marco Borsato groeit in de jaren negentig uit tot de populairste zanger van Nederland. De Alkmaarse zanger werd bekend bij het grote publiek toen hij in 1990 de Soundmixshow won. Aanvankelijk zong Borsato vooral in het Italiaans, maar in 1994 scoorde hij een enorme hit met het Nederlandstalige Dromen Zijn Bedrog. Vanaf dat moment reeg de zanger de successen aaneen met Nederlandstalig werk. De zanger zong op het huwelijk van kroonprins Willem-Alexander en Maxíma, scoorde een ongekende reeks nummer 1-hits en verkocht voetbalstadions uit. Daarnaast zet Borsato zich in voor War Child, een organisatie die kinderen uit oorlogsgebieden helpt.
De Nijmeegse troubadour Frank Boeijen scoort eind jaren tachtig, op het hoogtepunt van de eerste Nederlandstalige golf, met zijn Frank Boeijen Groep een reeks puike hits, die zich onderscheidden door een poëtische inslag en een hoog maatschappelijk bewustzijn. Vooral Zwart Wit (over de gewelddadige dood van Kerwin Duinmeijer) en Kronenburg Park (over prostitutie) snijden voor popmuziek ongebruikelijke onderwerpen aan, en behoren tot de absolute klassiekers van de Nederpop. Na het uiteengaan van zijn band ontwikkelt Boeijen zich langzaam verder als soloartiest, en wordt een graag geziene gast in de Nederlandse theaters. Zijn profiel dreigt dan wat te verbleken. Zijn invloed op de Nederpop is onomstreden, zo drukte hij onmiskenbaar een stempel op het werk van een groep als Bløf.
(bron: wikipedia)Nick & Simon is een Nederlands presentatieduo en voormalig zangduo uit Volendam, dat bestaat uit Nick Schilder en Simon Keizer. Ze scoorden hits met onder andere Kijk omhoog en Pak maar m'n hand en zijn bekend als presentatieduo van diverse televisieprogramma's en muziekdocumentaires. Zij stammen beiden uit bekende Volendamse muziekfamilies.
Simon Keizer (16 mei 1984) kwam bij Nick Schilder (6 november 1983) in de klas en ze begonnen met zingen. Het nummer Still searching schreef Simon speciaal voor zijn vader... meer
Remco Veldhuis en Richard Kemper hebben een wel zeer opmerkelijke achtergrond voor een cabaretduo. Doordat ze allebei werkzaam waren in de vluchtige wereld van de reclame kijken ze op een andere manier naar de wereld dan hun collega's van de Kleinkunstacademie. Dat verraadt zich in hun thematiek en onderwerpkeuze. Muzikaal heeft het tweetal te kampen met de constante vergelijking met Acda & De Munnik, een stigma dat hen achtervolgt sinds hun eerste, uiterst succesvolle single Ik Wou Dat Ik Jou Was (2003).
Volendammer Jan Smit brak in 1997 als twaalfjarig ventje door met Ik Zing Dit Lied Voor Jou Alleen, een door BZN-leden geschreven ode aan zijn oma. Tijdens zijn puberjaren bleef Smit gewoon doorzingen, al leverde dat geen hits op. Met verschillende ervaren songschrijvers aan zijn zijde, en teksten met meer volwassen onderwerpen, belandde Smit vanaf 2005 weer aan de top van de hitlijsten. De realityserie Gewoon Jan Smit over Jan en zijn familie werd een kijkcijferhit bij de TROS. Het leverde de makers een Gouden Televizierring op. In navolging van Frans Bauer lukte het Jan Smit ook om in Duitsland succes te boeken. Zijn vibrato klonk de oosterburen zo natuurlijk in de oren dat het hem de bijnaam ‘der Flachlandtiroler’ opleverde.
Veelzijdige zangeres en multi-instrumentalist die daarnaast ook succes heeft als actrice. Debuteerde midden jaren negentig met Kill Your Darlings en trad kort hierna in dienst bij de artistieke popband Soviet Sex waar ze toetsen, viool en zang voor haar rekening nam. Haar echte doorbraak volgde echter pas in 2001 met het album I Am Here. Menig poppodium werd bezocht door Ten Damme en haar band die slim geproduceerde popmuziek met hier en daar een rafelig randje ten gehore brachten. Door een overvolle agenda duurde het tot 2007 voordat Ten Damme een vervolg (Impossible Girl) uitbracht. Niet veel later verrast Ten Damme door in Duitsland mee te doen aan de voorrondes van het Eurovisie Songfestival. Hoewel ze niet afgevaardigd werd voor de eindronde, had dit wel een theatertour met Duits materiaal als gevolg. In 2009 veranderde Ten Damme wederom van koers met het Nederlandstalige album Durf Jij?.
Ontstaan uit de resten van de Amsterdamse groep Stampei, wist De Dijk tijdens de eerste Nederlandstalige golf begin jaren tachtig zijn eerste bekendheid te vergaren. Bloedend Hart was de eerste single waarop de rock-‘n-soul van de band tot volle wasdom kwam. De Amerikaans aandoende muziek kreeg een extra dimensie door de grootsteedse, romantische teksten van voorman Huub van der Lubbe. Tot de topgroepen hoorde De Dijk, dat zich vernoemde naar de beruchte Amsterdamse straat de Zeedijk, toen nog niet. Dat kwam pas jaren later, toen de groep zich door eindeloos op te treden een loyale aanhang had verworven, wat zich vertaalde in steeds betere verkoopcijfers voor de albums en de eerste echte top 40-hit in 1987 (Mag Het Licht Uit).
Samen met The Scene behoorde De Dijk tot de voorlopers van de tweede Nederlandstalige golf in de jaren negentig. Maar ook veel van de grote namen uit die tijd (Volumia!, De Kast) wist De Dijk uiteindelijk te overleven. Door regelmatig een ‘sabbatical’ in te lassen wist de band te voorkomen dat hij in een sleur terecht kwam. In 2006 vierde de band zijn 25-jarig jubileum met de gevleugelde woorden: We Beginnen Pas.
De Amerikaanse zanger Solomon Burke is een ware soullegende. Zijn pioniersrol in de soulmuziek is moeilijk te overschatten. Daarnaast was Burke, als begrafenisondernemer, predikant van een eigen kerk en met zijn opvallende podiumverschijning ook nog eens een bijzonder interessant figuur. Sinds een radiodeejay hem kroonde tot King Of Rock & Soul, trad Burke steevast op in een mantel met een kroon op. Toen hij te zwaarlijvig werd om nog staande op te treden, liet hij een troon op het podium installeren. Zijn carrière gaat terug tot het begin van de jaren zestig, toen Burke legendarische opnamen maakte voor het Atlantic-label. Als eerste zwarte artiest waagde hij zich toen aan countryrepertoire. Dat deed hij zo overtuigend dat hij na het scoren van een countryhit geboekt werd door de Ku Klux Klan. Op het podium vocht hij amusante verbale vetes uit met die andere soulzanger met koninklijke aspiraties: James Brown. Vanaf de jaren zeventig werd de zanger steeds minder succesvol en werden eerdergenoemde nevenactiviteiten steeds belangrijker. In 2002 bracht hij zijn comebackalbum Don't Give Up On Me uit. Deze cd, waarop hij liedjes zong die voor hem werden geschreven door onder anderen Elvis Costello, Tom Waits en Brian Wilson, werd erg goed ontvangen door zowel pers als publiek en bracht Solomon Burke weer volop in de belangstelling. Vlak voor een concert met De Dijk, waarmee hij een album opnam, kwam Burke te overlijden. Hij werd 70 jaar.
Als de culturele ambassadeurs van Limburg struinen de bandleden van Rowwen Hèze, dat zich vernoemde naar een plaatselijke zonderling, sinds jaar en dag de Nederlandse feesttenten af. Aanvankelijk geïnspireerd door de tex-mex muziek van Flaco Jimenez en Los Lobos begint de band, die afkomstig is uit het dorpje America, begin jaren negentig met het schrijven van liedjes in het plaatselijke dialect die onverwacht goed aanslaan bij het publiek. Zanger en voorman Jack Poels ontpopt zich al snel als een getalenteerd liedjesschrijver die zowel met carnavalsrepertoire als meer zelfbespiegelend materiaal uit de voeten kan. De andere blikvanger is accordeonist Tren van Enckevort, die als producer Stevie Ann ontdekt. ' Los Limbos' , zoals de groep liefkozend wordt genoemd, geldt inmiddels als een vaste waarde in de Nederlandse muziekwereld, en laat zich met niets vergelijken.
Henny Vrienten werd begin jaren tachtig wereldberoemd in Nederland als zanger/bassist van Doe Maar. Met die band beleed Vrienten zijn voorliefde voor reggae en dub. Niet veel mensen wisten dat Vrienten vóór Doe Maar al lang actief was in de begeleidingsband van Boudewijn de Groot. Na het uiteenvallen van Doe Maar in 1984 hield Vrienten zich wat op de vlakte. Hij scoorde nog wel een top-10 hit in een duet met Herman Brood. Vanaf 1985 legde Henny Vrienten zich meer toe op werk als componist van filmmuziek. Hij schrijft de muziek bij de films De Gulle Minnaar, Left Luggage,The Discovery Of Heaven en Pietje Bell. In 1999 volgde hij Harry Bannink op als liedjesschrijver voor de Nederlandse versie van Sesamstraat,
Er zijn maar weinig Nederlandse artiesten die meer charisma en energie in huis hadden dan Ramses Shaffy (1933–2009). De levenslustige liedjes die hij met zijn cabaret Shaffy Chantant zong, verwoordden het lentegevoel van de jaren zestig. De theatrale zanger / schrijver / acteur kende ook een aantal dieptepunten in zijn leven zoals zijn alcoholverslaving en een faillissement in 1970. Dat schreef hij overtuigend van zich af met nummers als We Leven Nog en Laat Me. Vanaf de jaren negentig trok Ramses zich terug uit het openbare leven, maar zijn invloed liet zich nog altijd gelden. Bekende artiesten als Maarten van Rozendaal en De Dijk zijn hoorbaar beïnvloed door Ramses.