Door het inzenden van een liedje voor een studentenwedstrijd nam het leven van de doodgewone Tilburgse student Guus Meeuwis een heel andere wending. Het Is Een Nacht (Levensecht) werd in 1995 een enorme Nederlandse hit. In plaats van als eendagsvlieg in de boeken te verdwijnen scoorde Meeuwis met zijn band Vagant aan de hand van zijn producer ‘Deurzakker’ Willem van Schijndel nog enkele hits, die hem echter gevaarlijk dicht in het carnavalsgenre deden terechtkomen. Met de André Hazes-compositie Geef Mij Je Angst maakte hij de overstap naar het luisterlied, waarin hij uitgroeide tot een absolute topper. De concerten in het Eindhovense PSV-stadion waren uiterst succesvol, een nieuw bewijs van de hoge status van de zanger die als geen ander het Nederlandse ideaalbeeld ‘zo gewoon gebleven’ belichaamt.
meer
Het verhaal van de rockband Di-Rect leest als een jongensboek. Binnen een half jaar na de oprichting speelde het jeugdige kwartet in volle zalen, als voorprogramma van de band Kane. De eerste single Just The Way I Do werd direct opgepikt door Radio 3 en werd een grote hit. Toch is het het podium waar de band pas goed tot zijn recht komt. Ondanks het imago van bij elkaar gezochte jongensband dat aan hen kleeft, is Di-Rect live een soepel rockende machine. Niet voor niets weten ze in 2008 een Nederlandstalige interpretatie van de complexe rockmusical Tommy van The Who tot een goed einde te brengen. Iedere band die zich wel eens aan een nummer van The Who heeft gewaagd weet dat dat voor een rocker zo ongeveer het hoogst haalbare is. In 2009 verlaat zanger/gitarist Tim Akkerman de groep voor een solocarrière. Zijn vervanger Marcel Veenendaal wordt gevonden via een talentenjacht op tv. Het blijkt een juiste keuze. Aan de hand van hun nieuwe frontman beleeft Di-rect een opvallende artistieke opleving.
Al van jongs af aan was de Nederlandse Willem Bijkerk verknocht aan de muziek van de Amerikaanse countryzanger Waylon Jennings. Zo erg, dat hij diens naam als artiestennaam aannam. De bewondering bleek wederzijds, want na het beluisteren van Waylons eerste cd single nodigde Jennings hem uit voor een bezoek aan diens studio in Nashville. Het klikte tussen de twee en een gezamenlijke tour stond in de planning. Helaas maakte het overlijden van Jennings aan diabetes in 2002 hier een vroegtijdig einde aan.Waylon was echter niet te stuiten en stuurde een demo naar het Engelse productieteam achter Duffy en James Morrison. Van het een kwam het ander en zo was zijn debuut Wicked Ways (2009) de eerste Nederlandse bijdrage aan het legendarische soullabel Motown.
Thomas Acda en Paul de Munnik leren elkaar in 1989 kennen op de Kleinkunstacademie in Amsterdam. Het duo richt zich op theater, maar wanneer hun debuut-cd met liedjes uit de voorstelling aanslaat, richt het duo zich op de muziek. Vanwege hun tweestemmige zang, herkenbare teksten en gewone-jongens-imago groeien ze al snel uit tot lievelingen van het Nederlandse publiek. De meezinger Niet Of Nooit Geweest (1998) wordt een grote hit. Daarnaast scoren Acda en De Munnik samen met Van Dik Hout onder de naam de Poema’s grote hits met Mijn Houten Hart en Zij Maakt Het Verschil.
In 2004 schuift het duo de akoestische aanpak opzij voor de wat stevigere rockopera Ren Lenny Ren. De drie albums die volgen gaan muzikaal eveneens meer de diepte in. De cd's blijven wel nog altijd gekoppeld aan een succesvol theaterprogramma. In 2014 besluiten Acda & de Munnik hun samenwerking te beëindigen, wat ze in 2015 overtuigend doen met een show in Carré.
In mei 2007 kreeg zangeres Caro Emerald een paniekerig telefoontje van twee producers. Zij hadden zojuist een nummer geschreven met songwriter Vince Degiorgio (Atomic Kitten, A-Teens, N'Synch) voor een Japanse popact, maar deze liet het op het laatste moment afweten. Emerald nam Back It Up op en plaatste het met een no-budget-clip op YouTube. De reacties waren overweldigend. Haar debuutalbum Deleted Scenes From The Cutting Room Floor, met naast Back It Up ook de hit A Night Like This, werd de verrassing van 2010 en werd in een paar maanden al dubbelplatina.
(bron: wikipedia)Nick & Simon is een Nederlands presentatieduo en voormalig zangduo uit Volendam, dat bestaat uit Nick Schilder en Simon Keizer. Ze scoorden hits met onder andere Kijk omhoog en Pak maar m'n hand en zijn bekend als presentatieduo van diverse televisieprogramma's en muziekdocumentaires. Zij stammen beiden uit bekende Volendamse muziekfamilies.
Simon Keizer (16 mei 1984) kwam bij Nick Schilder (6 november 1983) in de klas en ze begonnen met zingen. Het nummer Still searching schreef Simon speciaal voor zijn vader... meer
Vlaamse troubadour die gekleed in een vaal T-shirt, gympen en afzakkende spijkerbroek sinds 2006 stevig aan de weg timmert. In 2008 scoorde hij in Nederland hits met You Don’t Know en de 50 Cent-cover Ayo Technology. Grappig detail is dat deze nummers allebei niet op Milows toenmalige cd Coming Of Age stonden. Halsoverkop bracht zijn platenmaatschappij het Greatest Hits-album Milow uit. In 2009 verscheen er een dvd met een concertregistratie uit Paradiso.
De bandleden van Krezip hadden amper de stemgerechtigde leeftijd bereikt toen de groep in 2000 een grote hit scoorde met de pianoballade I Would Stay. De Tilburgse groep rondom de zusjes Jacqueline (zang/piano) en Anne (gitaar) Govaert viel op door hun spontane uitstraling, die zowel jonge als oudere muziekliefhebbers aansprak. Het Pinkpop-optreden in hetzelfde jaar leverde de groep veel nieuwe fans op. In 2004 werd de band ontslagen door haar platenmaatschappij en daarom besloot de band de single All I’m Asking For alleen als betaalbare download uit te brengen. Sony BMG pikte de groep op en met succes. Out Of My Bed, de eerste single van hun derde album, bereikte de vaderlandse top-10. In oktober 2008 komt het bericht dat Krezip zich aan het einde van het jaar opheft. Jacqueline Govaerts gaat als soloartiest verder.
André Hazes zal de geschiedenis ingaan als de man die het volkse genre een nieuwe impuls gaf. Als kind van acht jaar wordt hij ontdekt door Johnny Kraaykamp, die hem laat optreden in zijn televisieshow. Het zal dan nog zeventien jaar duren voordat hij zijn eerste hit scoort met Eenzame Kerst (1976). In de jaren die volgen groeit André Hazes uit tot het gezicht van het Nederlandse levenslied, al noemt hij het zelf liever levenspop. In zijn liedjes zijn de accordeons van weleer vervangen door 'moderne' drums, bas en gitaren. Hazes gebruikt doorgaans bestaande, buitenlandse liedjes, waarbij hij zelf de Nederlandse teksten schrijft. Zijn thema's haalt hij uit zijn eigen leven. Net als de personages in zijn liedjes heeft Hazes huwelijksproblemen, die mede worden veroorzaakt door alcoholisme. Een hoogtepunt in zijn oeuvre is Dit Is Wat Ik Wil, een bluesplaat die hij maakt met o.a. Kaz Lux en Jan Akkerman. Donderdag 23 september 2004 bezwijkt André Hazes op 53-jarige leeftijd aan de gevolgen van een hartaanval.
Jarenlang leurde Gerard Joling met zijn muziek totdat hij in 1985 plots doorbrak met zijn optreden in de Soundmixshow. Met Ticket To The Tropics scoorde Joling vervolgens een nummer 1-hit. In 1988 vertegenwoordigde hij Nederland op het Eurovisie Songfestival. Hij eindigde als negende. No More Boleros (1989) stond vier weken op 1 en de Noord-Hollander groeide uit tot het idool van miljoenen zwijmelende meisjes. Ondanks dat succes raakte Jolings zangcarrière in het midden van de jaren negentig in het slop. Via presentatiewerk voor RTL4 en SBS bleef hij echter in de schijnwerpers. Zijn muzikale carrière kreeg een nieuwe impuls met het meezingspektakel Toppers. Met zijn voormalige aartsrivaal Gordon en René Froger wist hij Amsterdam ArenA in drie jaar tijd acht keer uit te verkopen. Met Gordon scoorde hij vervolgens een enorme tv-hit voor de zender Tien met de realityserie Joling & Gordon Over De Vloer.
De vader van Marc Broussard was professioneel muzikant (hij speelde gitaar in de Boogie Kings) en Marc was dus al op jonge leeftijd omringd met muziek. Aan het begin van de 21e eeuw is Broussard één van de belangrijkste pleitbezorgers van het ouderwetse soulgeluid. De blanke zanger noemt zijn eigen stijl ‘bayou soul’: een mix van soul met snufjes rock, funk, blues, cajun en pop. Het is een sound waarin de muziek van zijn geboortestaat Louisiana doorklinkt. Met zijn album S.O.S. (Save Our Soul) breekt Broussard door naar een groot publiek.
Ontstaan uit de resten van de Amsterdamse groep Stampei, wist De Dijk tijdens de eerste Nederlandstalige golf begin jaren tachtig zijn eerste bekendheid te vergaren. Bloedend Hart was de eerste single waarop de rock-‘n-soul van de band tot volle wasdom kwam. De Amerikaans aandoende muziek kreeg een extra dimensie door de grootsteedse, romantische teksten van voorman Huub van der Lubbe. Tot de topgroepen hoorde De Dijk, dat zich vernoemde naar de beruchte Amsterdamse straat de Zeedijk, toen nog niet. Dat kwam pas jaren later, toen de groep zich door eindeloos op te treden een loyale aanhang had verworven, wat zich vertaalde in steeds betere verkoopcijfers voor de albums en de eerste echte top 40-hit in 1987 (Mag Het Licht Uit).
Samen met The Scene behoorde De Dijk tot de voorlopers van de tweede Nederlandstalige golf in de jaren negentig. Maar ook veel van de grote namen uit die tijd (Volumia!, De Kast) wist De Dijk uiteindelijk te overleven. Door regelmatig een ‘sabbatical’ in te lassen wist de band te voorkomen dat hij in een sleur terecht kwam. In 2006 vierde de band zijn 25-jarig jubileum met de gevleugelde woorden: We Beginnen Pas.
Het succes kwam niet snel voor Racoon. Na twee redelijk succesvolle albums en de radiohit Feel Like Flying leek het doek in 2001 zelfs definitief te vallen voor de Zeeuwse band, toen ze werden gedropt door platenmaatschappij Sony. In de gedwongen pauze die volgde na deze tegenslag stippelde de band, samen met producer en bandcoach Michel Schoots, rustig de koers van hun verdere carrière uit. Het derde album Another Day, dat vier jaar later volgde, liet akoestisch getoonzette luisterpop horen. Racoon haakte zo feilloos aan bij de trend van rustige luisterpop die internationaal door het succes van Jack Johnson was ingezet. De single Love You More werd een enorme hit in Nederland en de naam van Racoon was definitief gevestigd.
Trio uit Leiden dat bestaat uit twee dj’s en één multi-instrumentalist. Muziek uit de omvangrijke vinylcollecties van beide dj’s worden gesamplet, nagespeeld, geknipt en geplakt in nieuwe composities. Als één van de weinige dance-acts speelt Kraak & Smaak de liveshows ook met een complete begeleidingsband. Het aanstekelijke breakbeatliedje Money In The Bag werd een hit in Engeland en sinds dat moment zijn Kraak & Smaak regelmatig in het buitenland voor optredens. Daar staat de (drugsvrije) groep soms met de controversiële naam Crack & Smack op de posters.
De Haagse band Kane groeide aan het eind van de jaren negentig uit tot de populairste Engelstalige rockband van Nederland. De grootse en meeslepende rocksongs van de charismatische zanger Dinand Woesthoff en gitarist Dennis van Leeuwen spraken een groot deel van de Nederlandse bevolking aan. Het geluid van Kane heeft een sterke verwantschap met dat van U2 en Live en met deze bands heeft Kane tevens een goede livereputatie gemeen. Ondanks dat het regelmatig rommelt in de gelederen van de groep, heeft Kane in het eerste decennium van de 21ste eeuw nog niets aan populariteit ingeboet. De groep scoort hits met Something To Say en Fearless, die beiden in de zomer van 2005 de nummer-1 positie van de top-40 behalen. In 2013 last de groep een sabbatsjaar in, een jaar later volgt het bericht dat de groep, na vijftien jaar succes, wordt opgeheven.
De afzonderlijke leden van Bløf beginnen in Engelstalige rockbands. Bassist (en neerlandicus) Peter Slager probeert het ook in het Nederlands en met succes. De band treedt vaak op en de duizend exemplaren van het zelfuitgebrachte debuut verkopen snel uit. Aan De Kust groeit uit tot een alternatief volkslied in hun thuisprovincie Zeeland. Het album Helder (1998), en dan vooral de single Liefs Uit Londen, betekent de landelijke doorbraak voor de band. In 2001 komt drummer Chris Götte om bij een motorongeluk. Aangeslagen gaat Bløf door en wint in 2003 de Nederlandse Popprijs. De cd Umoja (2004), opgenomen met artiesten uit alle delen van de wereld, zorgt voor nieuwe impulsen in het herkenbare groepsgeluid van de band.
Volendammer Jan Smit brak in 1997 als twaalfjarig ventje door met Ik Zing Dit Lied Voor Jou Alleen, een door BZN-leden geschreven ode aan zijn oma. Tijdens zijn puberjaren bleef Smit gewoon doorzingen, al leverde dat geen hits op. Met verschillende ervaren songschrijvers aan zijn zijde, en teksten met meer volwassen onderwerpen, belandde Smit vanaf 2005 weer aan de top van de hitlijsten. De realityserie Gewoon Jan Smit over Jan en zijn familie werd een kijkcijferhit bij de TROS. Het leverde de makers een Gouden Televizierring op. In navolging van Frans Bauer lukte het Jan Smit ook om in Duitsland succes te boeken. Zijn vibrato klonk de oosterburen zo natuurlijk in de oren dat het hem de bijnaam ‘der Flachlandtiroler’ opleverde.
Het is niet veel bands gegeven door te breken met hun allereerste single. Het lukte Van Dik Hout, rockband uit Den Helder met Nederlandstalige teksten, in 1994 wel. Met het liedje Stil In Mij, afkomstig van het titelloze debuutalbum, vestigde de band zich in één klap aan de top van de Nederpop. Nog steeds scoort het nummer hoog als er weer een verkiezing van ‘beste Nederlandse single ooit’ wordt gehouden. Ook latere albums haalden stuk voor stuk respectabele noteringen, maar een vergelijkbare hit werd niet meer gescoord. Rond de millenniumwisseling werkte de band nauw samen met cabaretduo Acda & De Munnik als De Poema’s. Ondanks dat dit samenwerkingsverband twee grote hits scoorde (Mijn Houten Hart, Zij Maakt Het Verschil) gingen de wegen na de verzamelaar Best Of De Poema’s (2003) uit elkaar. Eind 2013 vierde Van Dik Hout met een tournee het twintigjarig bestaan.
In 2009 zat Laura Jansen opeens aan de tafel van het tv-programma De Wereld Draait Door. John Ewbank, als muzikaal brein van de hits van Marco Borsato een autoriteit in Nederland, had haar meegebracht. Ewbank leerde de in Amerika woonachtige Jansen kennen via het internet, waarna hij haar onder zijn hoede nam. De Nederlandse televisiekijkers zagen een overtuigend solo-optreden achter de piano van een totaal onbekend talent, dat echter in Los Angeles de nodige ervaring had opgedaan als lid van de plaatselijke scene rond Hotel Cafe waarvan ook John Mayer en Sara Bareilles deel uitmaakten. Enkele maanden later verschijnt het debuut Bells, dat de gewekte hoge verwachtingen inlost.
Wie dacht dat na het uiteenvallen van The Cats en BZN de palingsound definitief was bedorven, komt bedrogen uit. Vanaf 2005 duiken weer jonge Volendamse groepen op met een voorliefde voor harmonieuze pop. In tegenstelling tot hun illustere voorgangers zingen de huidige groepen vaak in het Nederlands. Zo ook de drie jonge vrienden Jaap Schilder, Jaap Kwakman en Jan Dulles, die eind jaren negentig nog in de Engelstalige rockband Bluebus speelden. Het trio won een radioprijsvraag en dat leverde de groep het voorprogramma van Bon Jovi op. Het debuutalbum onder de naam 3JS , Watermensen (2007) kwam binnen op nummer 6 in de Nederlandse album top-100. De albums die volgden waren steevast in de top 5 te vinden. Gitarist Schilder moest in 2013 wegens een neurologische aandoening noodgedwongen stoppen. Zijn rol werd overgenomen door zijn zoon Jan.
Vrijwel iedereen kent de soulvolle stem van Paul Carrack, slechts weinigen kennen zijn gezicht of zelfs zijn naam. De man die zijn stem leende aan wereldhits van o.a. Squeeze, Mike & The Mechanics en Ace houdt er een redelijk succesvolle solocarriere op na maar werkt daarnaast net zo makkelijk samen met wereldsterren als Sting, Diana Ross en Rod Stewart. In Nederland geldt Marco Borsato als zijn beroemdste fan. Hij nodigde hem uit voor zijn Wit Licht-concerten van 2008, in het Arnhemse Gelredome.
Weliswaar met oude bekenden in de gelederen (ex-leden van Supersub, Tröckener Kecks en Flemming) maakten de dertigers van Moke in 2006 een vliegende start die deed denken aan die van veel jonge Engelse tijdgenoten (Arctic Monkeys, Kaiser Chiefs). De tijdloze melodieuze Britpop van Moke kwam onder de aandacht van Paul Weller. Die nodigde de band uit om ook in Engeland zijn voorprogramma te verzorgen. Daarnaast deed de groep enkele opvallende tv-optredens.
Trijntje Oosterhuis dook schijnbaar uit het niets op toen ze in 1996 tijdens de opening van de Amsterdam ArenA voor 50.000 bezoekers het door John Ewbank geschreven De Zee zong. De zangeres zong echter al sinds eind jaren tachtig met haar broer Tjeerd in Total Touch. Die groep brak in 1997 door met Somebody Else’s Lover, dat een uitgekiende mix van r&b, soul en pop liet horen. In 2001 viel de groep uit elkaar en ging Trijntje werken aan een soloalbum waarvoor haar broer overigens nog een groot deel van de songs componeerde. Haar titelloze debuutalbum verscheen in 2003. Een jaar later tekende de zangeres een contract bij het prestigieuze jazzlabel Blue Note. Strange Fruit, waarop Trijntje onder meer materiaal van Billie Holliday zong, werd een groot succes. Een samenwerking met Burt Bacharach kreeg een platina randje toen er van het album The Look Of Love 70.000 exemplaren werden verkocht.
Remco Veldhuis en Richard Kemper hebben een wel zeer opmerkelijke achtergrond voor een cabaretduo. Doordat ze allebei werkzaam waren in de vluchtige wereld van de reclame kijken ze op een andere manier naar de wereld dan hun collega's van de Kleinkunstacademie. Dat verraadt zich in hun thematiek en onderwerpkeuze. Muzikaal heeft het tweetal te kampen met de constante vergelijking met Acda & De Munnik, een stigma dat hen achtervolgt sinds hun eerste, uiterst succesvolle single Ik Wou Dat Ik Jou Was (2003).
Als de culturele ambassadeurs van Limburg struinen de bandleden van Rowwen Hèze, dat zich vernoemde naar een plaatselijke zonderling, sinds jaar en dag de Nederlandse feesttenten af. Aanvankelijk geïnspireerd door de tex-mex muziek van Flaco Jimenez en Los Lobos begint de band, die afkomstig is uit het dorpje America, begin jaren negentig met het schrijven van liedjes in het plaatselijke dialect die onverwacht goed aanslaan bij het publiek. Zanger en voorman Jack Poels ontpopt zich al snel als een getalenteerd liedjesschrijver die zowel met carnavalsrepertoire als meer zelfbespiegelend materiaal uit de voeten kan. De andere blikvanger is accordeonist Tren van Enckevort, die als producer Stevie Ann ontdekt. ' Los Limbos' , zoals de groep liefkozend wordt genoemd, geldt inmiddels als een vaste waarde in de Nederlandse muziekwereld, en laat zich met niets vergelijken.